Leert goede schrijvers de laatste 20%

Wat is kwaliteit?

‘Ik train de supertop’, zei iemand tegen mij.

Da’s dubbelop, man, dacht ik.

Bovendien: wat betekent top nou helemaal?

Toppresteerders? Topverdieners? Bezetters van topposities?

Gaat het niet om meetbare kwaliteit?

Maar ja. Hoe meet je dat nou weer?

Toen las ik een tweet van @leanquality:

‘Kwaliteit is waar je blij van wordt’

Ik stootte een gebalde vuist in de lucht.

Yes!

Dát is nog eens een werkbare definitie.

Je kunt er alles mee beoordelen: je eigen werk, dat van je baas en dat van Elon Musk.

De griesmeelpudding van je moeder, de SUV van je nieuwe buren, het standbeeld op de commerciële rotonde.

En je weet het oordeel meteen. Nee: je voelt het. Zonder twijfel.

Een definitie met 100% kwaliteit.

Pure schoonheid.

Lees ook: Bloggen, losersvluchten en de coryfeeëncultuur

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting aan De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

16 comments

    • Huh. Dat is een moeilijke.

      We doen allemaal dingen omdat we ze fijn vinden, terwijl we rationeel weten dat we ze niet fijn zouden mógen vinden.

      Chocola eten of roken is geen gezonde keuze, maar iemand kan er desalniettemin blij van worden. Mensen kunnen ook blij worden van belasting ontduiken.

  • Hoe mooi ook, ik denk dat het ingewikkelder en mooier ligt. BV De kwaliteit van een app kan “structureel” (onder de motorkap, beveiliging, omgaan met gegevens) groot zijn, maar in het gebruik onprettig. Stroef. Dan voelt het niet goed en word je niet blij, maar de app is van binnen beter dan een fijne, soepele app die slecht met je gegevens omgaat.
    Ik denk dat kwaliteit een combinatie is: van goed voelen (blij) én goed plan/ontwerp/binnenkant (“degelijk”?).

    Ik realiseer me dat deze definitie voortkomt uit “Zen en de kunst van het motoronderhoud”. Lees allemaal dat boek, trouwens :-)

    • Hm… van dat boek heb ik alleen de eerste hoofdstukken gelezen. Lang geleden. Ik herinner me de les dat je een druppelende kraan beter meteen meteen kunt repareren ;-)

      Maar ja, ik snap wat je zegt. Je wordt ook pas echt blij van een app als hij goed werkt.

    • Als een app in het gebruik prettig is, maar slecht met persoonsgegevens omgaat, dan is dat dus een reden om er niet blij van te worden.

      Dat weegt dan zwaarder dan dat je een app goed kunt gebruiken, want dat verwacht je sowieso.

      Sowieso is kwaliteit subjectief, want Facebook werkt goed, maar gebruikt je persoonsgegevens voor advertenties. Dat weet inmiddels bijna iedereen. De één hecht er alleen meer waarde aan dan de ander.

      Ik denk daarom niet dat de toevoeging ‘degelijk’ een verrijking van deze definitie is.

Leert goede schrijvers de laatste 20%