Microcopy: wat zet je op je knoppen? (En waarom je wil dat je lezer grinnikt)

illustratie:'ik ontroerd om een button?'

Kort is goed.
En korter dan microcopy kun je het niet krijgen.
Dus laten we het daar eens over hebben.

Microcopy? WTF is dat nou weer?

Microcopy is Engels voor: mini-tekst. Ofwel: álle kleine tekstfragmentjes op je website. En trouwens ook die in je e-mailhandtekening, op je Facebookpagina en op je visitekaartje.

Waarom is microcopy belangrijk?

Omdat het in het leven altijd gaat om de kleine dingen.

Het is je tagline die je lezer laat grinniken. Je 404-tekst legt een hand op zijn schouder. En het regeltje bij je verkoopknop geeft hem een duwtje in zijn rug.

Kortom:

Met goede microcopy doe je drie dingen:

  1. Je maakt je website, de online versie van jezelf, menselijk: met verrassing, met humor, en soms zelfs met eh.. schoonheid
  2. Je helpt je lezer de weg vinden
  3. En je stelt je lezer gerust

En het mooie is: goede microcopy kost je géén moeite, je maakt er iedereen blij mee én het is het beste medicijn voor je zelfvertrouwen als webschrijver.

Wacht, ik geef een voorbeeld

Kijk. Zo kan het natuurlijk, een button op een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief:

verzend: een voorbeeld van saaie microcopy

Maar waarom, waarom, waarom schrijf je niet gewoon wat we allemaal écht denken? Zodat je lezer gelooft dat je een mens bent, en geen instituut?

microcopy op button nieuwsbrief

‘Aha. Dusse.. ik moet gewoon leuke dingen op mijn buttons zetten?’

Ja. En nee. We hebben het over:

  • je tagline
  • je mini-homepage-tekst
  • je pop-up
  • de aanwijzingen op je contactformulier
  • de foutmeldingen op je inschrijfformulier
  • het tekstje op je 404-pagina
  • de trefwoorden in je navigatiebalk
  • de tekst die een lezer ziet als hij zich uitschrijft voor je nieuwsbrief
  • de miniverkoopboodschapjes op de productpagina in je e-book
  • je out of office reply
  • en ja, je buttons
  • enzovoorts

Vaak zijn die mini-tekstjes aanmoedigingen. Nudges, op plekken waar je je lezer verder wil laten lezen. Of waar je hem wil laten klikken.

klik dan microcopy op button voorbeeld

Kijk, en nóu wordt het interessant

Want een lezer weet natuurlijk heel goed dat jij wíl dat hij klikt. Of leest. Of koopt.

Maar ja, jij kunt wel zovéél willen. Je lezer heeft een fijne Zuid-Afrikaanse thriller van Deon Meyer klaarliggen én de hond wil naar buiten. Een knappe jongen, dus, die hem óók nog op die knop van jou laat klikken. Voor een nieuwsbrief, notabene. Net nu hij zijn iPad wil wegleggen.

Nou. Op zó’n moment helpt goede microcopy.

‘Pardon? Je wil toch niet beweren dat één kek tekstje op een knop opeens tot fantastisch veel aanmeldingen leidt?’

Nee. Dat lukt je niet met één kek tekstje. Maar verdomd als het je op den duur niet lukt als je hele wébsite de juiste toon aanslaat. Inclusief je buttons.

Want eigenlijk moet je het omdraaien: je microcopy moet net zo leuk zijn als de rést van je tekst

Het maakt namelijk he-le-maal niks uit hoe je het noemt. Microcopy, macrocopy, lang of kort: tekst is gewoon tekst.

voorbeeld button met alternatieve microcopy

De toon van je microcopy is hetzelfde als de toon van je macrocopy

Een website kan informatief zijn. Of behulpzaam. Of ondersteunend. Of geestig. Whatever.

Maar een geestige website heeft geestige verkooppagina’s, geestige aboutpagina’s, geestige blogposts, geestige 404-pagina’s, een geestige contactpagina, geestige paragrafen, geestige zinnen, geestige foto’s én geestige mini-tekstjes.

En een behulpzame website heeft behulpzame.. Je snapt het.

Voorbeelden zien?

1. Mini-tekstjes maken je webtekst menselijk:

Humor helpt om de weerstand van je lezer tegen het inschrijven op een nieuwsbrief te verlagen:

nieuwsbrief humor in microcopy Evelyne Hermans

Evelyne Hermans laat merken dat ze je nieuwsbriefmoeheid snapt

Humor helpt ook om je ergernis over wéér zo’n irritante captcha te neutraliseren:

Els Brouwer gebruikt microcopy tegen captcha-irritatie

Els Brouwer maakt een grap over captcha’s

En visuele humor in een pop up? Vooruit, dat noemen we óók microcopy:

beeldgrap is ook een vorm van microcopy: een emmer op je hoofd bij fotograaf Lucy Lambriex

Fotograaf Lucy Lambriex maakt een beeldgrap in haar pop up: voor als je er tegenop ziet om op de foto te gaan.

Van elk van deze drie vrouwen hebben we iets van hun persoonlijkheid gezien. We hebben een beeld voor ogen, we vóélen iets bij ze. Hun websites zijn voor ons niet langer standaard:

slechts voorbeeld van microcopy op nieuwsbrief-aanmeldformulier

…aanmeldformulier zonder gezicht…

Dat helpt.

2. Mini-tekstjes wijzen je lezer de weg:

Misschien is jouw website serieus. Maar behulpzaam. Dat wil je, bijvoorbeeld, óók laten zien in je knoppen:

De Makkelijke Moestuin zet behulpzame tekst op hun knoppen

De Makkelijke Moestuin maakt groente verbouwen haalbaar voor iederéén. Ze verlenen service. Ze helpen. Overal. Ook met de concrete inhoud van hun knoppen

En om er even een buitenlands voorbeeld tussendoor te gooien: kijk eens hoe goed Bit.ly de schaarse ruimte in het tekstvak gebruikt om je te helpen:

bitly's microcopy: aanwijzingen

Bit.ly belooft je inzicht en helpt je met concrete aanwijzingen

In het tekstvak staat wat je er kunt doen – een link plakken – én dat Bit.ly hem dan voor je verkort. Op de knop staat nog eens wat er gebeurt als je klikt: shorten.

100% gebruiksvriendelijk.

Zowel de Makkelijke Moestuin als Bit.ly leggen je uit waar je bent, hoe het werkt en wat je volgende stap is.

3. Mini-tekstjes stellen je lezer gerust:

Als een nieuwe lezer op je website komt, heeft zij geen idee of je wel deugt. Het enige waar ze op af kan gaan is je vormgeving, je beeldmateriaal en je teksten.

Stel: ze wil misschien een cursus bij je doen. Misschien. Maar ze wil eerst wat informatie. Of ze wil meedoen aan een selectie, maar ze vraagt zich af of ze dan ook meteen moet betalen, als ze die haalt.

Wat doe je dan als webmaster?

voorbeeld van microcopy die lezer gerust stelt

..een dubbele geruststelling…

Je stelt je lezer nog een keertje éxtra gerust.

Of stel: je hebt snel een kado nodig. Je moet het echt morgenmiddag hebben. Wat schrijft Bol.com bij elke verkoopbutton?

bol.bom: minitekst over levertijd bij eke knop

…de levertijd staat bij elke knop…

Die hulptekstjes zijn dus shotjes empathie

Ze zijn voorkomend. Galant. Gastvrij. Ze wijzen je als lezer de weg. Ze houden er rekening mee dat je gehaast bent, en dat je online weinig tijd neemt om je te oriënteren.

En als je geluk hebt, doen ze het nog met humor óók.

microcopu is gastvrijheid

…shotjes empathie…

Het mooie is: dat kun jij ook

Je bent immers een zelfstandige dienstverlener? Dan mag je gewoon jezelf zijn op je site.

Dus hang je colbert over je stoelleuning en schop die ongezonde pumps in de hoek: het is tijd om je te ontspannen. Trek een t-shirt aan. Pak een joggingbroek. Get real.

Niemand wil zaken doen met een instituut.

PS

maak buttons 40 pixels hoog voor mobiel

Knoppen voor mobiel moeten 40 pixels hoog zijn. Dan zijn ze makkelijker te bedienen. En vanaf ergens in 2017 beoordeelt ook Google je website allereerst op zijn mobiele versie.

PS

Het valt nog niet mee, snel voorbeelden vinden van geestige microcopy. Heb jij wat moois op je website, of heb je ergens anders iets gezien? Zet een screenshotje in de comments, met een link naar de pagina. Als je wil geef ik je zaterdag commentaar. Of suggesties.

Save