Microcopy: wat zet je op je knoppen? (En waarom je wil dat je lezer grinnikt)

illustratie:'ik ontroerd om een button?'

Kort is goed.
En korter dan microcopy kun je het niet krijgen.
Dus laten we het daar eens over hebben.

Microcopy? WTF is dat nou weer?

Microcopy is Engels voor: mini-tekst. Ofwel: álle kleine tekstfragmentjes op je website. En trouwens ook die in je e-mailhandtekening, op je Facebookpagina en op je visitekaartje.

Waarom is microcopy belangrijk?

Omdat het in het leven altijd gaat om de kleine dingen.

Het is je tagline die je lezer laat grinniken. Je 404-tekst legt een hand op zijn schouder. En het regeltje bij je verkoopknop geeft hem een duwtje in zijn rug.

Kortom:

Met goede microcopy doe je drie dingen:

  1. Je maakt je website, de online versie van jezelf, menselijk: met verrassing, met humor, en soms zelfs met eh.. schoonheid
  2. Je helpt je lezer de weg vinden
  3. En je stelt je lezer gerust

En het mooie is: goede microcopy kost je géén moeite, je maakt er iedereen blij mee én het is het beste medicijn voor je zelfvertrouwen als webschrijver.

Wacht, ik geef een voorbeeld

Kijk. Zo kan het natuurlijk, een button op een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief:

verzend: een voorbeeld van saaie microcopy

Maar waarom, waarom, waarom schrijf je niet gewoon wat we allemaal écht denken? Zodat je lezer gelooft dat je een mens bent, en geen instituut?

microcopy op button nieuwsbrief

‘Aha. Dusse.. ik moet gewoon leuke dingen op mijn buttons zetten?’

Ja. En nee. We hebben het over:

  • je tagline
  • je mini-homepage-tekst
  • je pop-up
  • de aanwijzingen op je contactformulier
  • de foutmeldingen op je inschrijfformulier
  • het tekstje op je 404-pagina
  • de trefwoorden in je navigatiebalk
  • de tekst die een lezer ziet als hij zich uitschrijft voor je nieuwsbrief
  • de miniverkoopboodschapjes op de productpagina in je e-book
  • je out of office reply
  • en ja, je buttons
  • enzovoorts

Vaak zijn die mini-tekstjes aanmoedigingen. Nudges, op plekken waar je je lezer verder wil laten lezen. Of waar je hem wil laten klikken.

klik dan microcopy op button voorbeeld

Kijk, en nóu wordt het interessant

Want een lezer weet natuurlijk heel goed dat jij wíl dat hij klikt. Of leest. Of koopt.

Maar ja, jij kunt wel zovéél willen. Je lezer heeft een fijne Zuid-Afrikaanse thriller van Deon Meyer klaarliggen én de hond wil naar buiten. Een knappe jongen, dus, die hem óók nog op die knop van jou laat klikken. Voor een nieuwsbrief, notabene. Net nu hij zijn iPad wil wegleggen.

Nou. Op zó’n moment helpt goede microcopy.

‘Pardon? Je wil toch niet beweren dat één kek tekstje op een knop opeens tot fantastisch veel aanmeldingen leidt?’

Nee. Dat lukt je niet met één kek tekstje. Maar verdomd als het je op den duur niet lukt als je hele wébsite de juiste toon aanslaat. Inclusief je buttons.

Want eigenlijk moet je het omdraaien: je microcopy moet net zo leuk zijn als de rést van je tekst

Het maakt namelijk he-le-maal niks uit hoe je het noemt. Microcopy, macrocopy, lang of kort: tekst is gewoon tekst.

voorbeeld button met alternatieve microcopy

De toon van je microcopy is hetzelfde als de toon van je macrocopy

Een website kan informatief zijn. Of behulpzaam. Of ondersteunend. Of geestig. Whatever.

Maar een geestige website heeft geestige verkooppagina’s, geestige aboutpagina’s, geestige blogposts, geestige 404-pagina’s, een geestige contactpagina, geestige paragrafen, geestige zinnen, geestige foto’s én geestige mini-tekstjes.

En een behulpzame website heeft behulpzame.. Je snapt het.

Voorbeelden zien?

1. Mini-tekstjes maken je webtekst menselijk:

Humor helpt om de weerstand van je lezer tegen het inschrijven op een nieuwsbrief te verlagen:

nieuwsbrief humor in microcopy Evelyne Hermans

Evelyne Hermans laat merken dat ze je nieuwsbriefmoeheid snapt

Humor helpt ook om je ergernis over wéér zo’n irritante captcha te neutraliseren:

Els Brouwer gebruikt microcopy tegen captcha-irritatie

Els Brouwer maakt een grap over captcha’s

En visuele humor in een pop up? Vooruit, dat noemen we óók microcopy:

beeldgrap is ook een vorm van microcopy: een emmer op je hoofd bij fotograaf Lucy Lambriex

Fotograaf Lucy Lambriex maakt een beeldgrap in haar pop up: voor als je er tegenop ziet om op de foto te gaan.

Van elk van deze drie vrouwen hebben we iets van hun persoonlijkheid gezien. We hebben een beeld voor ogen, we vóélen iets bij ze. Hun websites zijn voor ons niet langer standaard:

slechts voorbeeld van microcopy op nieuwsbrief-aanmeldformulier

…aanmeldformulier zonder gezicht…

Dat helpt.

2. Mini-tekstjes wijzen je lezer de weg:

Misschien is jouw website serieus. Maar behulpzaam. Dat wil je, bijvoorbeeld, óók laten zien in je knoppen:

De Makkelijke Moestuin zet behulpzame tekst op hun knoppen

De Makkelijke Moestuin maakt groente verbouwen haalbaar voor iederéén. Ze verlenen service. Ze helpen. Overal. Ook met de concrete inhoud van hun knoppen

En om er even een buitenlands voorbeeld tussendoor te gooien: kijk eens hoe goed Bit.ly de schaarse ruimte in het tekstvak gebruikt om je te helpen:

bitly's microcopy: aanwijzingen

Bit.ly belooft je inzicht en helpt je met concrete aanwijzingen

In het tekstvak staat wat je er kunt doen – een link plakken – én dat Bit.ly hem dan voor je verkort. Op de knop staat nog eens wat er gebeurt als je klikt: shorten.

100% gebruiksvriendelijk.

Zowel de Makkelijke Moestuin als Bit.ly leggen je uit waar je bent, hoe het werkt en wat je volgende stap is.

3. Mini-tekstjes stellen je lezer gerust:

Als een nieuwe lezer op je website komt, heeft zij geen idee of je wel deugt. Het enige waar ze op af kan gaan is je vormgeving, je beeldmateriaal en je teksten.

Stel: ze wil misschien een cursus bij je doen. Misschien. Maar ze wil eerst wat informatie. Of ze wil meedoen aan een selectie, maar ze vraagt zich af of ze dan ook meteen moet betalen, als ze die haalt.

Wat doe je dan als webmaster?

voorbeeld van microcopy die lezer gerust stelt

..een dubbele geruststelling…

Je stelt je lezer nog een keertje éxtra gerust.

Of stel: je hebt snel een kado nodig. Je moet het echt morgenmiddag hebben. Wat schrijft Bol.com bij elke verkoopbutton?

bol.bom: minitekst over levertijd bij eke knop

…de levertijd staat bij elke knop…

Die hulptekstjes zijn dus shotjes empathie

Ze zijn voorkomend. Galant. Gastvrij. Ze wijzen je als lezer de weg. Ze houden er rekening mee dat je gehaast bent, en dat je online weinig tijd neemt om je te oriënteren.

En als je geluk hebt, doen ze het nog met humor óók.

microcopu is gastvrijheid

…shotjes empathie…

‘Kan ik dus gewoon grappig zijn?’

In je knoptekst moet je zeggen wat je wil dat je lezer doet. Concreet en volledig:

  • Download het e-book over kerstbomen
  • Reserveer meteen je online ticket
  • Meld je aan voor updates van mijn slakkenblog

Of, als je het in de persoon van de lezer verwoordt:

  • Doe mij dat kerstbomen-e-book maar
  • Ik wil meteen een ticket reserveren
  • Ja, ik wil updates van je slakkenblog

Zodat je lezer snapt wat hij moet doen. En zodat de tekst op de knop zijn handeling bevestigt: de tekst stelt hem gerust – hij gaat inderdaad gaat doen wat hij denkt dat hij gaat doen, als hij op die knop drukt.

Want iedereen heeft haast, online. En we lezen vaak te snel.

En omdat we blogs steeds vaker lezen op onze smartphone:

maak buttons 40 pixels hoog voor mobiel

Knoppen voor mobiel moeten 40 pixels hoog zijn. Dan zijn ze makkelijker te bedienen. En vanaf ergens in 2017 beoordeelt ook Google je website allereerst op zijn mobiele versie.

PS

Het valt nog niet mee, snel voorbeelden vinden van geestige microcopy. Heb jij wat moois op je website, of heb je ergens anders iets gezien? Zet een screenshotje in de comments, met een link naar de pagina. Als je wil geef ik je zaterdag commentaar. Of suggesties.

Save

53 reacties op “Microcopy: wat zet je op je knoppen? (En waarom je wil dat je lezer grinnikt)

  1. Super Kitty! Dit is mijn eerste reactie op je blog, via je nieuwsbrief volg ik je al een tijdje. Hier de pop-up waarop je je kunt inschrijven voor mijn nieuwsbrief. Ben benieuwd naar je reactie, dank je wel alvast.

    • Ja, leuk! Je geeft iets heel anders weg dan je lezer verwacht, dat is al grappig. De verrassing zit hem al in dat gekke aanbod. Granola?

      Die mededeling van: je kunt je weer uitschrijven – dat laat ik altijd achterwege, dat weten we nou wel. Maar die waarschuwing dat je pas weg mag als je groot bent is geestig. Houden zo!

  2. Ja! Ja! Ja! You’re my girl! Ik zoek me altijd suf naar hoe je ze kunt aanpassen, maar ik hou erg van dit soort details.
    Ik heb deze. Valt dit onder geestig of klantvriendelijk? :-)

    • Die over je nieuwsbrief is klantvriendelijk. Bij ‘Ja ik wil’ denkt iedereen aan een huwelijk. Dat is niet helemaal de gevoelswaarde die je zoekt, denk ik?

      ‘Ja, ik wil ‘m’ zou wel kunnen. Alleen is een verhaaltje een het, en ‘ja, ik wil ‘t’ klinkt net weer minder lekker.

      Wat denkt je lezer echt van dat aanbod? Dat zou op je knop kunnen. Wil hij het wel proberen, als het moet? Staat hij te springen?

      Over Facebook: weet je zeker dat je net zo graag wil dat mensen je op Facebook volgen als per nieuwsbrief? Want nu geef je ze een keuze. En wat Facebook met jouw volgers doet – hoe vaak FB jou laat zien in hun timeline – is dubieus. Ik zou mensen eerst laten inschrijven, en de inschrijvers later attent maken op je Facebookaccount.

      Wat die grap over leuken betreft: ik persoonlijk hou niet zo van woordgrappen. Maar een boel mensen zijn het totaal met mij oneens ;-)

      • Fijne feedback, dank je. Je hebt me op een nieuwe manier laten nadenken over waarom er staat wat er staat. Heb ‘t nota bene zelf geschreven (gemaakt?) maar nu kijk ik er even anders naar.
        Wat betreft het ‘ja ik wil’: de associatie met een huwelijk is precies waarom het er staat. Ik hou van licht ontregelend, rare wendingen, gekke verrassingen ;-)
        Wat fb betreft; daar ga ik even op kauwen.
        Dank je! En een fijn weekend.
        ps De associatie van het woordgrapje ‘leuken’ ligt in de lijn van de site (HowtoSurvivetheRedLightDistrict..com). Dat begrijp je als je op de site gaat kijken. Of had je dat gedaan? In dat geval voel ik me nu voor schut staan :-) Evengoed blij met je feedback!

        • Aha.. nee, ik had nog niet op je site gekeken. Ik had een paar comments besproken in bed, op mijn smartphone. (Jajaja, ik ook. Erg.)

          Nu snap ik het helemaal. Van dat leuken. Ik moet me doodschamen – natuurlijk is die grap alleen in zijn context te begrijpen. Ja, ik vind hem leuk, en lekker brutaal.

          Hoe overleef je de rosse buurt

          Ja, ik wil vind ik nog steeds niet zo sterk. Ontregelen werkt alleen als je lezer de bedoeling goed snapt. Als er iets achter zit, zoals het leuken, is het geestig.

          ‘Alleen als je er een koekje bij doet’, ofzo, zou ik denken, als lezer ;-)

          Mooie site, zeg. Erg mooi, die consequent zelfgenomen foto’s, en vaak uit een raam. En die consequente blogtitels. Super.

          Ik vind dit trouwens ook een goed voorbeeld van een vriendelijk duwtje in de rug qua microcopy – deeldank:

          microcopy deeldank

          • Kriebels van jubel in mn buik! Ik sta hier een rondedansje in de kamer te maken! Vanwege je reputatie omtrent kritiek :-) én ik heb je hoog zitten qua kwaliteit. Dank voor je fijne woorden. Neemt niet weg dat ik de rest van je commentaar heel serieus neem en dat onder de loep ga nemen. Je zet me op een nieuw spoor qua denken.. waardevol!

    • ‘We hate paperwork too’ – leuk. Hoewel ik er niks van geloof. Netflix moet wel iets méér doen voor ik ze echt aardig ga vinden ;-)

      Mailchimp blijft natuurlijk een fantastisch voorbeeld van hoe het kan.

  3. Jeroen Katsburg

    Kwam er vorig jaar achter dat ik al jaren microcopy schrijf 😊 Ik denk dat je moet oppassen met ‘leuk’, dat kan ook heel irritant zijn.
    Denk ook aan online formulieren, foutmeldingen en helpteksten.
    En in grote organisaties moet je je best doen, want voor je het weet heeft een IT’er dat ‘standaardtekstje’ al gemaakt, en kost het tijd en geld om iets te veranderen.

  4. Ja, eens, iedereen schrijft microcopy. Alleen noemen we het nooit zo.

    Leuk kan irritant zijn, vooral als het helemaal niet zo leuk ís. En de gevoelswaarde moet helemaal kloppen, anders heb je ook een probleem.

    In grote bedrijven werkt het anders – ik blog voor zelfstandige ondernemers. Voor mensen die kunnen doen wat ze willen. Corporate copy – niks voor mij. Wat niet wegneemt dat sommige bedrijven het fantastisch doen- maar daar heeft een afdeling Creativiteit dan echt de slag gewonnen. Zoals bij Mailchimp, en bij CoolBlue. Ik wou die afgezaagde voorbeelden hier niet noemen. Maar Bol.com kan er nog wat van leren ;-)

  5. “Omdat het in het leven altijd gaat om de kleine dingen.”
    Ja, he? Dat begin ik ook te leren. Is dat omdat ik ouder word? ;-)

    Voor mij, hangt ‘t er wel een beetje vanaf over welke microcopy het gaat. In de navigatie, bijvoorbeeld, wil ik vooral duidelijkheid hebben, anders kan ik niet vinden waar ik naar zoek.

  6. Goed blog. Ik heb ook deze gedeeld, via mail. Juist de praktische tips om een eigentijdse blog met humor te lezen is voor mij noodzakelijk om te blijven hangen.

    Ik heb geen eigen bedrijf, maar mijn blog is wel een noodzakelijke om mezelf en mijn fans op de hoogte te houden, wat mij bezighoudt in het leven.

    http://www.overhaar.nl/over-mij/ Wil je mijn gekrulde zinnen volgen? klik dan hier “daar gebruik je spieren voor”.

    • Hee, Marjanne!

      Klik > daar gebruik je je spieren voor, die vind ik heel sterk. Ik zou dat zinnetje wat dichter bij de knop zetten, zodat het meer opvalt. Nu staat er eerst een regel wit onder de knop, en dan pas die zin. Dat zou ik omdraaien.

      De gekrulde zinnen – da’s een woordspeling, daar hou ik persoonlijk minder van. Maar dat is een kwestie van smaak.

      Gebruikelijk is om de inschrijfbox helemaal bovenaan in de zijbalk te zetten – heb je een reden om het andersom te doen? Zoniet, draai het dan eens om. Nu staat het er een beetje als een afterthought.

      Cheers!

  7. Ik kan m niet vinden, want de site is gewoon online, maar twitter heeft een leuke als ze het even niet houden. Een plaatje van allemaal kleine (twitter) vogeltjes) die een walvis proberen op te tillen en die houden t dan net niet… voor als de site plat ligt. Altijd leuk en haalt direct de irritatie eraf. Goede blog.. en werk aan de winkel:)

  8. Ja, eens, word vaak wat misselijk van dat perfectionistische gepush in zelfs persoonlijker getinte teksten van concullega’s, als ook mede-bloggers.

    Daarom heb ik al sinds tijden de slogan dat ‘mijn haar tenminste altijd goed zit’. Ooit werd dat nog een heikel punt tijdens een felle discussie; de man verweet me – serieus – oppervlakkig te zijn… Whahaha.

  9. Hm, de tekst op m’n nieuwsbrief-aanmeldknop is niet zo spannend: ‘Ja, stuur maar door!’

    Maar m’n nieuwsbrief noem ik overal de ‘niet-zo-suffe nieuwsbrief’, want net als iedereen haat ik suffe, onpersoonlijke, opsommerige mailtjes.

  10. Helemaal mee eens. Er mag best gelachen worden.

    Bij Het Rooster heet de ‘annuleren’ knop sinds jaar en dag ‘Toch maar niet’. Vriendelijker en stukken begrijpelijker.

    • Ja, die is leuk. Menselijk. Want dat wil je immers: het internet is kil, hoe meer warmte, hoe beter.

      Overigens is je eerste neiging altijd om op de meest linkse knop te klikken (we lezen van links naar rechts). Dus ik denk dat het psychologisch gezien slimmer is om Ik neem ‘m over links te zetten, en de terugtrek-knop rechts te plaatsen. Denk je ook niet?

      • Thanks! De usability-mensen zijn er niet over uit, wat de beste manier is. Een stroming zegt links, want we lezen van links naar rechts. Andere stroming zegt: we lezen alles dus de ‘preferred action’ moet aan het eind – want anders moet je teruglezen. En weer een ander vind dat je aan moet sluiten bij de conventies van het apparaat waar je gebruiker mee werkt.

        • Ik lees bij Bart van de Biezen:

          “Oogbewegingen bepalen de juiste locatie

          Om informatie van een website in je op te nemen, scan je met je ogen de content. Ook zonder een uitgebreide eye-tracking kan je redelijk inschatten hoe de kijkbeweging van gebruikers zal zijn. Zorg er altijd voor dat de ogen van gebruikers de kortste weg kunnen afleggen en minimaal van richting hoeven te veranderen. […]

          Belangrijke knoppen moeten dus in het verlengde, in de baan van de eerdere oog­bewegingen liggen. Dat klinkt logisch, toch zie ik dat het te vaak fout gaat bij grote websites en in dure software.”

          Dus je kunt er als je het zeker wil weten (voor desktop) een eye tracking plugin op loslaten.

  11. Hee Kitty, eerst kreeg ik altijd een email met een link naar je nieuwe blog, maar om een of andere reden de laatste weken niet meer…Ik mis je!
    Ik heb niks veranderd, jij?

    • Nee! Maar ik ga het even nakijken voor je.
      (…) Gedaan. Je staat nog gewoon op de lijst en de laatste emails zijn aan je verstuurd. Ik kan zien dat je ze sinds begin februari niet meer geopend hebt. Ze belanden kennelijk in je spambox. Heb je een nieuwe emailprovider? Of een nieuwe firewall?

      Ik zal mijn emailtitels beter testen op spamgevoeligheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *