Leert goede schrijvers de laatste 20%

Stop. Genoeg. Geen fucking gouden bergen meer.

Elke ochtend.
Elke fucking ochtend.
Ik check mijn mail: ‘U hebt nieuwe Twittervolgers.’

En ja hoor, daar heb je ze weer. Elke dag een verse lading. Coaches die gouden bergen beloven. Gouden fucking bergen.

Al hun websites zien er hetzelfde uit. Al hun domeinnamen zijn hetzelfde. Al hun beloftes zijn dezelfde. En al hun marketingmethodes zijn hetzelfde.

Ken jij ze ook?

Dit is hun website:

slechte coaching site

Ik zie het. Jij fronst je wenbrauwen.

Hee, Kitty. Wat krijgen we nou? De pot verwijt de ketel?

Jouw Twitterworkshop zou na een maand toch ook duurder worden? En die blogcursus, waarvan je begin december al aankondigde dat de prijs in januari omhoog ging? Heeft toch ook goed verkocht?

Klopt

Ik heb het al eerder toegegeven. Ik ken mijn Cialdini. Ik lees mijn Sean d’Souza. Ik beluister alle Content Marketing podcasts.

Maar vandaag hou ik er mee op. Ik doe er niet meer aan mee.

Vandaag gebeurden er drie dingen

1

Ik las een post op Copyblogger, en ik kon er niet meer tegen.

Nu had ik daar al langer last van, van groeiende Copyblogger-allergie. Maar Sonia Simone volg ik graag, dus open ik toch elke dag hun mail.

Vandaag was er een schrijver met het advies om, als je overwhelmed bent, te stoppen met social media en alleen nog maar te gastboggen.

Op zich al een advies van niks. Maar dan schrijft hij:

Words like “engage” and “social currency” have become so embedded into our lexicon, that we don’t stop to analyze whether or not they’re valid to our business goals.

I too, was seduced.

But if you’re like me, the only reason for doing content marketing is to make sales and build your business.

And in order to do that, you only need to do three things:

• Drive traffic.
• Build authority and trust.
• Convert that authority and trust into sales.

That’s it.

Drive traffic.

Ik kon mijn ogen niet geloven. Niet alleen was het stuk onder de maat. Niet alleen was het geen sprankelende copywriting: het was pure commercie.
Hier met dat geld.

Ik schreef een commentaar.

copyblogger

2

Ik sprak een werkloze zelfstandige die razend enthousiast was over de Open Circles Academy.

Website maken, nieuwsbrief schrijven, netwerken. Je goed presenteren. Een andere geld-mindset aanleren. Passive income genereren. Ik hoorde niks nieuws.

Maar een driedaagse training kost wel €3.000, en dat met 1200 mensen tegelijk.

Of weet je wat, doe meteen de Business University, voor €15.000 – schrijf een boek en leer presenteren en jij wordt een thought leader in jouw niche!

En een geoliede machine dat het is, Kitty, ongelofelijk. Hoe die man dat voor mekaar krijgt.

O ja, dat vergat ik. Als je genoeg vrienden aanbrengt mag je zelf gratis.

Het is een pyramidesysteem, meer niet

En het maakt mensen die in de war zijn niet gelukkig.

Het maakt ze ook niet rijk. De meeste niet, tenminste. Ja, nee, de ondernemersgoeroes die €15.000 euro vragen om je te leren dat je een boek moet schrijven. Die wel, ja.

Maar een boek schrijven leert deze gratis post je ook.

3

De nieuwe Blogacademie-member-test-site ging maandag van start. En meteen hadden we een discussie over ethisch verkopen.

Misschien niet toevallig.

Eén van de leden is wees ons op iemand die we niet kenden: Tad Hargrave, van Marketing for hippies. Een soort Amerikaanse socialist. Vanochtend begon ik vast even aan zijn ebook.

Ik ben nog niet zo ver, want ik moest een blogpost schrijven. Maar wat me diep trof was een citaat op de openingspagina. Ik kopieer het hier:

zenIk knikte ja bij elke zin. Ik zuchtte. Ik besloot op mijn laatste schreden terug te keren.

Geen angstmarketing-technieken meer voor mij

(En die term is niet van mij, maar van Carolien.)

Geen kunstmatige schaarste. Geen kunstmatige druk.

Ik zeg het nog één keer (oren dicht):

Fuck you, jongens. Ze bestaan echt niet, die gouden bergen.

 

PS Reactie van Open Circles

Nisandeh Neta - Open Circles
Nisandeh Neta – Open Circles

Open circles weerwoord

>>Lees de pdf hier< <

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

194 comments

  • Dat is inderdaad waarschijnlijker… dat Open Circles gewoon zelf iemand ingehuurd heeft om de site uit de lucht te halen. Toch blijf ik het eng vinden, als een club denkt zich zo boven de wet te kunnen stellen.

    Als het inderdaad niet waar was, wat daar werd beweerd, hadden ze het voor de rechter kunnen brengen. Dit gedrag is voor mij alleen maar een bevestiging van de waarheid van alles wat er werd beweerd. Alleen jammer dat ik het nooit allemaal goed gelezen heb… nu is het te laat.

  • Die laatste update van jou is echt eng… dit suggereert, dat Open Circles aanhangers eigen rechter spelen op het moment, dat iemand iets over Open Circles zegt, wat hen niet aanstaat. Het boerengepeupel van Open Circles wat met mestvorken en spades de ketters tegemoet treed om ze op hun brandstapel te verbranden. Scary…

    • Mwah.. Eerder een stelletje heethoofden, lijkt me. Of ingehuurd, kan natuurlijk ook. Die Neta, of dat nou zijn echte naam is of niet, heeft nogal een omzet te verdedigen. Begrijp ik. ik snap eerlijk gezegdniet dat zoveel mensen er in trappen, in al die opgefokte verkooptactieken.

  • Eén zin uit de brief van Nisandeh viel mij direct op:

    “However, those who DO implement, and many of our students do – they see results.”

    Iedereen weet dat resultaten afhangt van het wel of niet doen, of in actie komen of tot een implementatie (want alleen de actie starten is niet genoeg). Er is genoeg te vinden op het internet qua informatie hoe je dingen doet en toch komen mensen slecht in actie.

    Het interessante van zinnen als deze,
    However, those who DO implement, and many of our students do – they see results, is het volgende:

    Is dat het vragen kan oproepen als:
    Wie implemteren er?
    Hoeveel studenten implementeren (ten opzichte van hoeveel)?
    Over welke resultaten hebben we het (de beloofde gouden bergen, of het resultaat wat in werkelijkheid behaald is)?

    Nisandeh kan dus met dergelijke uitspraken alle kanten op en verkoopt daarmee geen onwaarheden, het is wel een grijsgebied, en geloof mij maar, hij weet precies wat hij doet.

    Goed artikel trouwens

    • Het is lastig. Ik kan hetzelfde zeggen voor mijn blogcursus. Mensen die afhaken, of die niet hard genoeg hun best doen, enz enz, die hebben minder goede resultaten.

      Maar in het grotere geheel der dingen gaat het er mij om dat je eerlijk bent. Ook al verkoop je troep, als je het eerlijk verkoopt, mooi. Maar al die voorgekookte psychologiche effecten, ik hou er niet van. Dat doe je toch ook niet bij je eigen familie? Lijkt me wel ongeveer de graadmeter.

      • Het blijft zeker een lastig iets en daarom ook zo dubbel. Dat het de graadmeter wordt komt doordat deze manier van marketing werkt en mensen willen nu eenmaal graag resultaten. In dat opzicht is Nisandeh Neta ook eerlijk: hij zegt dat je hem niet moet geloven, hij zegt dat je alleen kan slagen als je implementeert en hij gelooft echt dat zijn product goed is. Wat mij zelf een dubbel gevoel geeft is dat hij zegt dat hij transparant is, maar dat eigenlijk niet is omdat hij technieken inzet die het onbewuste koopgedrag beïnvloeden die later door de mensen zelf wordt ervaren als “vrije wil” en gerationaliseerd tot goede keuzes die gemaakt zijn. Vandaar ook mijn antwoord op de reactie van Carolien om onder de motorkap mee te kijken wat er nu gebeurt in het beïnvloedingsproces. Ik zal ddeze blog eens op mijn Facebook zetten en nieuw leven inblazen, want het onderwerp geldt nog steeds vandaag de dag, misschien wel meer dan toen ..

  • Ikvindtknap

    Dat je zoveel in beweging brengt.
    Maar dat bijna iedereen het met je eens is
    pft.
    We hoeven het toch niet eens te worden?
    En Kitty of de hemel in te prijzen of neer te sabelen.
    Slaat nergens op.

    Allemaal gelijk oke?
    En nu?
    Wat en hoe creëren we de toekomst?

    Ik moet zeggen dat er na 24 jaar in mijn bedrijf, zonder enige schaarste gecreëerd en zonder korting ever of loze beloftes.
    Een wereld voor me open is gegaan toen ik me inliet met een marketinggoeroe.
    Ik toets het met mijn gevoel en voer het uit.
    En raad eens wat?
    Sindsdien is het crisis.
    Geen windeieren?
    Ik heb nog nooit zo hard gewerkt achter de computer en het zijn alleen maar windeieren die ik leg.

    Help!
    Wat nu?
    De kas is leeg.

    Gelukkig ben ik creatief.

  • Deze comment is geen reactie op bovenstaande comments. Want die heb ik niet allemaal gelezen en ik ben het bovendien niet met alles wat ik wel gelezen heb eens. Dus deze is puur voor jou, Kitty:

    YEAH!

  • Volgens mij is dit gevoel precies de reden dat ik ben afgestapt van “klanten aantrekken via internet” als tagline. Klanten krijgen via internet is nog steeds een belangrijk onderdeel van wat ik doe omdat je er tijd mee kunt besparen. Het is nu alleen onderdeel van Gezin en Ondernemerschap in balans.

    Ik zie te veel coaches die business coach zijn geworden en dezelfde werkwijze, taal en promotie gebruiken. Te veel sites uit winstmodellen, die er allemaal het zelfde uit zien.

    Waar zit jouw stem? Wat ‘moet’ jij doen in dit leven? Wie ‘moet’ jij helpen?

    Maak je verhaal uniek. Zo uniek als jij is er niet één.

    En natuurlijk is dat lastig en ben je continue op zoek. Als het makkelijk was deed iedereen het wel.

    Dank voor de link naar Tad Hargrave en de quotes van Thomas J. Leonard. Zo kwam ik gisteren terecht bij theminimalists ook zeer interessant. Twee mannen van 30 die uit een “6 figure job” zijn gestapt en helemaal terug naar de basis.

    Haha “…, als ik failliet ga had ik ongelijk ;-)”

    • Ha Erno,

      Dan zijn we het eens, cheers!

      The minimalists.. Leuk. Zal eens kijken. Zeg, is 6 figures nou x00.000 of x.000.000?

      Dat ik wel weet wat ik misloop, hè ;-)

      • 6 figures is 100.000+
        Ik zag in de nieuwsbrief dat een Nederlandse coach vorig jaar de 7 figures was gebroken. :) Dus 1.000.000+
        Dan weet je wat je misloopt ;)

  • Mijn 2 centen:

    1. Je hebt een (steengoed) product
    2. Je hebt klanten nodig

    Nou is de vraag: heilig het doel de middelen? Als mijn product echt goed is vind ik dat iets van pressie geoorloofd is, zo werkt het overal. Ik noem een bonus-aanbieding etc.

    Je schrijft ook ‘gouden bergen’ maar als je de tips van bijvoorbeeld Open Circles toepast blijken het geen gouden bergen te zijn. Hun stijl staat me ook niet aan, maar wat ze zeggen snijdt wel hout. Het is geen gebakken lucht.

    Uiteindelijk komt het denk ik neer op ethiek en authenciteit. Ik verkoop ook (en best aardig) met enthousiasme en verkooptechnieken. Maar ik beloof niets dat ik niet waar (kan) maken.

    P.S. Weet je wat het volgens mij ook is met Nederlanders en informatie-overvloed? Mensen lezen teveel en doen te weinig. Dan weet je zeker dat het gouden bergen blijven.

    • Ja, Rutger, ik snap het best. De Hema geeft ook korting tijdens de uitverkoop – zelfde principe.

      (Ik zeg trouwens niet alleen maar in dit stuk dat de Open Circles gouden bergen verkopen, daar vallen veel lezers over. Ik bedoel dat heel veel coaches die daar en op vergelijkbare plekken geweest zijn dat allemaal gaan doen. En dan allemaal in een gekopieerd format. Ik stoor me net zo aan het gebrek aan creativiteit, namelijk – misschien nog wel het meest.)

      Maar ik bedoel – bied gewoon een steengoede dienst of product aan, zonder hype. Behandel je klanten zo goed dat ze terug willen komen. Wees een aardig en fatsoenlijk mens. Zou genoeg moeten zijn.

      We zullen zien, als ik failliet ga had ik ongelijk ;-)

      • Hoi Kitty
        Daar gaat het idd om, je dienst of product voor je doelgroep, in mijn geval moeders die vastlopen met hun gezondheid na de bevalling!
        Ik leerde, soms in dure, soms in goedkope cursussen, dat zij belangrijk zijn en dat ik uit mijn perfectionistische hol moet kruipen om ze eindelijk eens van goede hulp te gaan voorzien (die toch echt anders is dan de gemiddelde psycholoog…)
        Hoe, daar ben ik nu mee bezig, want gelukkig liep ik ondanks alle technieken die gebruikt zijn, ‘gewoon’ tegen mezelf aan. Een steengoed product maken had ik dan toch een andere expert voor nodig ;-)
        Wanneer zijn ze een expert? Goed naar mijn gevoel geluisterd. Heb ik teveel euro’s besteed? Weet ik niet. Ik richt me altijd op het goeie :-)
        Mijn lessen waren er, hoe dan ook.

  • Prachtig blog. Je schiet uit je slof en te lezen aan de reacties ben je dan hier en daar wat ongenuanceerd. So be it. Je maakt wel de tongen los, of beter: je zet de mensen aan het denken. En je verwoordt een gevoel dat ik met je deel.

    Als marketeer volg ik al zo’n 6 jaar de ontwikkelingen van informatiemarketing op internet en dus ook hoe mensen daarmee soms aan de haal gaan. En ik denk dat we straks niet alleen 16 miljoen voetbalcoaches hebben, maar ook net zoveel mensen die verstand hebben van marketing…

    En de nieuwe informatiemarketeers lijken allemaal te zijn begonnen vanuit een ellendige situatie, hebben het wiel uitgevonden en willen jou daar nu graag mee helpen. En ook: Je zou wel stom zijn om niet op hun aanbod in te gaan want dan blijf je een loser, betaal je overmorgen veel meer en dan ben je pas echt een sukkel.

    Er zijn ook Amerikaanse (‘echte’) goeroes die informatiemarketing prediken maar er eerlijk bij vertellen dat het keihard werken is en dat het veel mensen – dus – niet zomaar die gouden bergen zal brengen. Ik durf te beweren dat er in verhouding maar een paar goeroes en business coaches zijn die er financieel echt veel wijzer van worden. Inderdaad: diegenen bovenaan de piramide.

    Ik citeer graag een stuk tekst uit mijn nieuwsbrief van een jaar geleden: Succesvolle aanbieders (zoals Fabienne Frederickson en Fred Gleeck) vertellen eerlijk dat je er ook flink wat tijd in moet steken. Zij hebben het maar liefst over 3-4 jaar waar je mee moet rekenen voordat het maar iets zal opleveren en waarbij je bovendien moet oppassen dat die tijd niet (teveel) ten koste gaat van je huidige werk, klanten, acquisitie en inkomen. Omdat er nu eenmaal ook brood op de plank moet.

    Die boodschap is duidelijk. En eerlijk. Gelukkig heb je ook (info)marketeers die duidelijk en eerlijk zijn. Ik heb er natuurlijk ook een hekel aan als alle marketeers op een hoop worden gegooid :-)

    Ik ben het ermee eens dat je als ondernemer moet leren van marketing, net als van veel andere dingen. En ‘natuurlijk’ ben ik ook bezig met een online aanbod, naast IRL workshops en leer ik ook van specialisten in informatiemarketing (maar niet van een coach die onlangs ook ergens een training heeft gedaan en het aanbod letterlijk aan het papegaaien is).

    Het lijkt wel alsof er nu twee richtingen zijn ontstaan, een met het ‘inspelen op de angst’, de ‘volg mij, ik ben je goeroe/papegaai’ en ‘verdien net als ik binnen 1 jaar 1 ton’ en een richting van aanbieders die liever mensen zelf wil empoweren, zonder het inspelen op angst, onzekerheid en het kweken van afhankelijkheid.

    Is het een beter dan het andere? Ik heb er persoonlijk een voorkeur in maar wil er niet over oordelen. Iedereen probeert op een bepaalde manier immers zijn/haar brood te verdienen en trekt de klanten die daarbij passen. En dan ook: er is blijkbaar behoefte aan en angst verkoopt nu eenmaal al sinds mensenheugenis.

    Ik probeer er zelf wel een goede balans in te vinden en met een flinke ruk naar de richting van empoweren. En dan ben ik blij dat ik zelfstandige professionals aantrek (en zelfstandig in elk opzicht) die bovendien blijven terugkomen, ook na 3 of 4 jaar, voor weer nieuwe teksten of een 2e of 3e of weer een nieuwe website.

    Dus bij mij geen foto’s, liggend aan het zwembad en waar ik slapend rijk word, ook al zou het zo zijn. En die ton? Ik ken ‘m. Ik ga liever elke dag met heel veel plezier aan het werk.

    Maar nogmaals; de keuze voor het een vind ik niet beter dan het andere, zolang die keuze goed bij je past, als aanbieder én als klant. Het is net als op de markt.

    • Ja, iedereen mag zelf kiezen. Het valt ook niet mee. Een van de problemen is dat zoveel mensen zichzelf moeten ‘marketen’ als zelfstandige, terwijl ze een heel ander beroep hebben. Straks hebben we 16 miljoen marketers!

  • Tja. Gouden bergen beloven – daar heb ik een bloedhekel aan.

    Maar wat is er mis met wat verkooptechnieken? Jij verwijst toch ook naar je Membership Test Site om ons een hintje te geven dat we misschien wel iets missen?

    Voor mij betekent etisch bezig zijn dat je eerlijk bent over wat je aanbiedt, en dat je meer waarde geeft dan wat je kost. Het gaat erom dat je geen dingen aan mensen verkoopt die er niks aan hebben.

    Etisch bezig zijn betekent dat je probeert langdurige relaties op te bouwen. Niet zo snel mogelijk geld verdienen in een korte tijd. Maar waarom mag je niet mensen een duwtje in de rug geven met een promotie?

    PS Cialdini’s boek Influence gaat niet alleen over schaarste creëren, maar ook over andere verkooptechnieken zoals social proof, liking, en authority.

  • Nou ja, druk… Het was een ‘koop nu, volgende week word ‘ie duurder’-actie. Zo lang geleden is het niet, hoor. Vorig jaar rond deze periode. Ik had m denk ik toch gedaan. Maar dat vind ik moeilijk zeggen want ik weet nu, achteraf, wat ik er aan had. Dus ik vind dat ik mezelf een leuke korting heb gegund.

    Van je schrijverscursus, daar heb ik, toen de prijs vorig jaar omhoog ging, heel erg zitten dubben. Overlegd met Lief of ik spaargeld voor een ander potje zou aanspreken maar omdat we dan echt een te groot gat zouden krijgen, het toch niet gedaan. Die cursus komt er wel! Maar ik ga er gewoon voor sparen en ik laat me na dit blog niet meer leiden door de ‘koop nu want morgen is het duurder’. Dank voor de eye opener

    Bij jou hoef ik me daar vanaf nu niet meer tegen te weren ;-) maar het is een goede les voor alle ‘acties’, natuurlijk!

    • Haha, weet je dat ik dat totaal vergeten was? Ik denk dat het een uitprobeerserie was. We waren wel idioot goedkoop toen.

      Enne.. jij hebt geen cursus nodig. Je schrijft al geweldig. Alleen wat vaker doen ;-)

      • Haha, dank je wel.

        Dan ben ik nu aan een inhaalslag bezig. April heeft er al vier (met tekst ipv plaatjes) en 1 in de agenda :)

        Ik heb mijn Lief al gewaarschuwd dat ik vanaf nu blog-huiswerk heb voor de membersite. En heel veel leesvoer :)

  • Ha Suzanne,

    – Nee hoor, ik noem het zakelijk bloggen ter onderscheid van voor-de-lol-alleen-voor-jezelf bloggen. Eigenlijk zou het effectief of professioneel schrijven moeten heten. En dat dan op een blog. Het gaat me om de instelling – dat je dat doel wil bereiken.

    – jij hebt toch een van de workshops van Janneke en mij gedaan? Lang, lang geleden? ;-) Hebben we je daar onder druk gezet om ‘m te kopen?

  • Mooie blog, Kitty. Ik baalde dat ik vandaag nauwelijks tijd had om ‘m te lezen. Als ik je blogs/tweets/berichten las had ik soms het gevoel dat ik niet zakelijk genoeg was.

    Omdat ik niet persé rijk hoef te zijn of voor alle diensten die ik verleen een berg geld hoef te krijgen. Omdat ik regelmatig iets voor niets of voor weinig doe.

    Ik vind het belangrijk dat ik iets substantieels bijdraag in mijn illustraties en mijn leven. Ben een fervent voorstander van ‘pay it forward’. Het lijstje van Leonard past bij mij (behalve die ‘create nothing’ Ik maak natuurlijk van alles :) ). Fijn om jouw uitleg (en die in de comments) over angst marketing zou duidelijk te lezen. Ik ben er gevoelig voor. Zo heb ik ook een van jouw cursussen gedaan ;). En daar heb ik geen spijt van, trouwens. Het leverde me veel op. Maar ik doe het liever zonder angst.

    • Wat een blog naar mijn hart. En gezien de reacties een die aanslaat. Fijn! Altijd goed een discussie over iets dat ons ondernemers raakt.
      Zelf was ik ook al aardig in de angsttunnel terecht gekomen het afgelopen jaar en uitsluitend bezig met het monster geld verdienen via slimme marketingstrategieen.
      Let wel: ook ik heb niets tegen marketing en jezelf zichtbaar maken op de markt. Vanuit mijn expertise en verlangen de ander iets te geven waar ik zelf heel goed in ben en dat graag aan anderen geef of leer.
      Maar het speculeren op angst en schaarste (now or never, nou dan maar niet schat), ervaar ik als dodelijk: voor mijzelf, mijn plezier in mijn werk, mijn speelsheid en creativiteit. Het bijna burnout-resultaat daarvan kun je lezen in mijn blog Leer jij anderen ook jouw valkuil?. Het puur vertrouwen op jezelf, je eigen waarde en waarheid, je bevindingen, lijkt ons steeds minder goed af te gaan. Daarom zijn we te verleiden tot het kopen van peperdure trajecten die niet opleveren wat ze beloven. Al heb ik heel veel geleerd van de cursus die ik heb gevolgd, echt heel veel.
      En we laten ons bang maken en manipuleren door ervaren marketeers, ja dat ook. Zijn vrouwen misschien gevoeliger hiervoor? Angst verkoopt, maar we weten ook dat angst een slechte raadgever is.
      Blijf schrijven, Kitty, ik lees je blogs graag. En ze zijn nuttig, met goede info en de juiste kritische noot. Ik wens je ook een iets minder boosheid, en iets meer mildheid:).

  • Verkooptechnieken (schaarste, korting), gouden bergen beloven, angstmarketing, doen alsof je een autoriteit bent. HET WERKT ALLEMAAL!

    Maar het is korte termijn denken. Klanten die bij jou een product afnemen dat ze eigenlijk niet nodig hadden voelen zich in de maling genomen. Keren niet terug. Generen zich omdat ze erin getrapt zijn. Gaan geen reclame voor je maken. Worden geen fan van je. De overbekende abdominizer van Tellsell, ooit iemand daar over enthousiast zien zijn?

    Ik ben nog niet zo lang geleden (1 jaar ongeveer) met diensten begonnen. Je moet wat erbij hè, met een webwinkeltje. Bovendien heb ik in de loop der jaren zoveel geprutst aan de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van die webwinkel dat ik precies weet hoe dat moet. De winkel draait ZONDER reclame. Kan ik HEEL GOED andere webwinkels mee helpen. Vind ik ook bijzonder leuk om te doen. Maar ja, hoe verkoop ik die diensten? Dus ik was ook zoekende. Maar niemand in mijn netwerk heeft mij ooit een businesscoach aanbevolen terwijl ik weet dat velen een dergelijk dienst, voor veel geld, gekocht hebben. (Toch wel, 1x, maar dat was iemand die zelf twijfelde over dat event, en er nog niet geweest was).
    Langzaam (heel langzaam) maar zeker beginnen de opdrachten binnen te druppelen. Van precies de goede mensen. Op aanbeveling. Of omdat ze me kennen en fan zijn. Niet omdat ik ze met nieuwsbrieven bestook. Niet omdat ik me voordoe als autoriteit. Of sterker nog, niet omdat ik mijn eigen aanbevelingen schrijf en de naam van de klant eronder zet en dat op mijn website zet.

    Het draait om fans. Echte fans. Ik ben fan van je Kitty. Niet dat ik ooit een product bij je zou kopen, maar ik beveel je wel aan. Hahahaha en ik tik je ook op de vingers. Omdat ik je mag.

  • Volgens mij zit dit gevoel dat jij hebt verwoord momenteel in de lucht. En nee we noemen geen namen meer ;-) … of nog meer namen. Maar ik kom dit gevoel op heel veel plekken tegen. En wellicht zit er nog een heel andere les in verborgen dan wat nu zo luid en duidelijk lijkt.

    Desondanks, dat is ook het mooie van deze discussie: de nieuwe Blogacademie-member-test-site is daarmee een open groep geworden!

  • Jeetje Kitty,

    Ik ben een beetje van je geschrokken.

    Sterker nog, ik was eigenlijk ook boos toen ik vanmorgen jouw blog las.

    Begrijp me niet verkeerd. Ik vind jou echt een fantastische schrijfster, ik volg je met veel plezier. Ik kijk zelfs uit naar je blog op zaterdag en dat doe ik bij niemand. Vroeg of laat word ik ook zeker klant van je, maar je blog van vandaag is in mijn ogen meer een vorm van onmacht dan van correcte kritiek.

    Ik heb de meeste van bovenstaande comments gelezen en zie overwegend enthousiaste reacties, maar ik snap het niet.

    Angstmarketing is ook nog wel iets waarvan ik snap dat niet iedereen het kan waarderen. Ik heb er zelf eigenlijk niet zoveel op tegen. Je bent er tenslotte zelf bij. En ook ik ben er gevoelig voor.

    Wat me tegenstaat is het keiharde oordeel, terwijl ik altijd constructieve stukken van je lees. Soms / vaak best pittig geschreven, maar altijd constructief.

    Zoals ik het lees zeg jij dat zowel Greg, als de mensen achter Open Circles niet integer zijn. En ik geloof niet dat je dat zonder meer kunt bepalen en uitspugen. Je gaf in een comment aan dat je informatie hebt van iemand die je goed kent, maar dus niet uit eigen hand. Het is een gevormde mening van een mening, die je openlijk veroordeelt en dat snap ik niet.

    Mijn ervaringen met open circles zijn heel anders. En ik vind zeker niet dat ze alles goed doen. Ze doen in mijn ogen zelfs een heleboel fout, maar desondanks heb ik nooit het gevoel gekregen dat ik sec en alleen leeggemolken werd. Als dat wel het geval is, dan is de marketing wellicht alleen maar knapper, maar ik heb ze nooit op desintegriteit kunnen betrappen.

    Het klopt dat de meeste mensen er niet rijk van worden. Niet van Open Circles en ook niet van de trainingen van andere goeroes. Dat heeft in mijn ogen niks met de kwaliteit van de training te maken, maar met de mensen die de training volgen.

    Wat je leert zijn vaardigheden en een mix daarvan moet je leren om op de goede manier in te zetten. De meeste mensen gaan alleen niet door de ervaring van het inzetten of hebben onvoldoende vermogen tot zelfreflectie om dingen anders te doen. Voor mij komt succes neer op 2 woorden. Persistence en perseverance. Succes heeft een prijs en de meeste mensen zijn niet bereid die te betalen en haken dus uiteindelijk af. En zijn vervolgens gelukkig dat ze zijn afgehaakt. Prima! Gelukkig maar, dat je gelukkig bent. Maar dat heeft niets veranderd aan de kwaliteit van de training of de integriteit van de organisatie en personen die de training geven. Het heeft hooguit de perceptie veranderd van die persoon.

    En bij mij zijn de gouden bergen er ook nog niet. Ze beginnen wel langzaam te komen, nu eindelijk. Voor mij de bevestiging dat ik na 3 jaar bloed, zweet en tranen, nu toch echt nog een beetje verder door moet zetten. Doorzetten met kleine dingetjes stapje voor stapje verbeteren, doorzetten met fouten maken – ondanks de angst om voor lul te staan – en doorzetten met doorzetten, ook als het moeilijk is.

    Maar goed, dit hele verhaal komt jou vast niet zo onbekend voor, want al die stappen en het vallen en opstaan doe je zelf ook, zoals je vaak aanhaalt. Mijn reactie gaat vooral over de openlijke veroordeling. Die had ik nog niet meegemaakt van je en klopt voor mij ook niet, dus dat wilde ik je even laten weten.

    En ik kijk uit naar je volgende blog ;)

    Groetjes Thies

  • Hé Kitty,

    Ik val je niet aan op je prijs hoor! Maar jij doet dat wel op een product van een ander, waarvan je de inhoud niet kent. Je doet dat op basis van de knullige uitleg van een ander. Dat lijkt me niet heel professioneel en eerlijk naar je collega-ondernemers van Open Circles. Het zou hetzelfde zijn als jouw product beoordelen op basis van het verhaal van een klant van je…

    Waarom ga je niet eens kijken en oordeel dan. Maar van mij mag je hoor, ik heb geen aandelen in Open Circles. :-)

    Je bent kennelijk nog steeds boos. Maar je zit in hetzelfde schuitje, Kitty. Jij doet ook beloften: ‘belachelijk goed bloggen’. Is ook een gouden bergje.

    Boele

    • Mijn gouden bergen zijn Vaardigheidsbergen.
      Geen geldbergen.

      En ja, ik geef een garantie aan mijn cursisten: ze leren het echt. Of ze krijgen hun geld terug.

  • Jee, Wat een overtuigende comments allemaal… Het lijkt wel op de mails van Open Circles

  • Hé Kitty,

    Leuk om je boos te zien. Levert mooi proza op. Ik herken en deel je verontwaardiging wel, maar ik vind je analyse te haastig. En je toont ook wel heel erg duidelijk je allergie aan je lezers. Dat is gedurfd en moedig.

    Wat mij persoonlijk vooral irriteert zijn alle zzp’ers-in-problemen die denken dat ze geld moeten verdienen aan zzp’ers-in-problemen. Dat lijkt een enorme markt, maar dat is natuurlijk een illusie. Laten zij eens een écht product gaan maken en zich richten op anderen!

    Gelukkig ken je ook zelfspot en weet je dat je zelf ook niet helemaal vrijuit gaat. Jouw producten zijn behoorlijk geprijsd en ik neem aan dat je goede waarde levert voor dat geld. Prima. Zo werkt het. maar waarom dan afgeven op anderen die ook stevige prijzen vragen voor producten en daar ook waarde voor leveren. En ik doel dan vooral op je te snelle oordeel over Open Circles.

    De grap is dat ik deze blog las nadat ik net een dag bij Open Circles had doorgebracht. Dat was mijn 6e training (8 dagen in totaal) die ik daar gratis (mind you!) bijwoonde. En wát een waarde kreeg ik daar geleverd. Nogmaals: voor niets. Het heeft mijn bedrijf werkelijk op poten geholpen. Ik denk dus dat je oordeel over Open Circles niet alleen te gemakkelijk, maar ook werkelijk onjuist is.

    Er is trouwens geen mens die daar een 3-daagse cursus doet voor 3k. Vrijwel iedereen die het doet maakt gebruik van een aanbod (op élk bootcamp gedaan) om 3 cursussen van elk 3 dagen voor 3k te doen. Dat zijn 9 tjokvolle trainingsdagen voor 3000,- Dan ben jij een stuk duurder… :-) En wat doet het er toe dat er dan een paar honder mensen zijn? Het gaat om de waarde die jij als cursist geleverd krijgt.

    Nou ja, dat wilde ik toch ff kwijt.

    Je roep om authenticiteit en transparantie is me intussen wel uit het hart gegrepen!

    Boele

    • Nee hoor. Ik ben helemaal niet duurder. Vraag maar aan mijn cursisten. Voor mijn cursusprijs schaam ik me totaal niet. Ik ben goedkoper dan alle andere schrijftrainingen – en ik garandeer een resultaat.

      En ja, kan best dat ik te gehaast was. Ik ben er nooit bij geweest. Maar ik hoorde ook gisteren niks nieuws uit de beschrijving. Vertel maar dan, wat je daar leerde.

  • Wat mij raakt in deze blog en ook in je andere, Kitty, is de oprechtheid, de eerlijkheid. Monique brengt mooi onder woorden wat ik je ook wil zeggen: juist dit is het wat jou onderscheidt van anderen.

    Eerlijk gezegd geloof ik dat jouw manier de toekomst heeft. We hebben behoefte aan echt, aan jezelf durven laten zien. Jouw nieuwsbrief is een van de weinige die ik lees en die me ook echt inspireert omdat ik weet dat je meent wat je zegt. Alleen dat al maakt dat ik me nu in mijn eigen teksten meer durf te laten zien!

    Ik heb niet zo’n mening over al die mensen die gouden bergen beloven. Bij mij gaat het erom mijn bedrijf vanuit mezelf te laten groeien, waarbij ik soms best wat hulp kan gebruiken van mensen die net zo in het leven staan als ik; gelijkgestemden met hun eigen expertise. Mijn intuïtie is hierin leidend.
    Van een van de mensen die me echt verder hebben geholpen in mijn werk, heb ik geleerd dat die workshopverslaving waar velen aan lijden, eigenlijk een teken is dat zij nog niet werken vanuit hun werkelijke waarde. Zij zijn bang dat ze nog niet genoeg weten of kunnen om succesvol te zijn. Maar als je werkt vanuit je werkelijk toegevoegde waarde, volgt de rest ‘vanzelf’…

    • Workshopverslaving. Dat is het inderdaad, Lisette.
      En vergis je niet, ik ken het ook.
      Ik heb em… drie online marketing cursussen gedaan (allemaal online, van Amerikanen) en een kast vol boeken en een hoofd vol blogs.

      Onzekerheid. En behoefte om te leren.

      Na een tijdje weet je het wel. Maar dan weet je ook dat het helemaal niet zo ingewikkeld is. En niet zoveel geld waard. Zo bijzonder is die kennis niet.

      • Oneens. Kennis die voor jou niet bijzonder is, kan dat voor mij wel zijn. En die kan voor mij veel geld waard zijn. Dus daar mag je van mij best veel geld voor vragen. Als jij mij dan ook maar ontzettend goed helpt!

  • Hi Kitty,

    Zo, wat een storm van reacties krijg je. Ennuh: wat een aandacht!! Ik ben een fan van je en zal dat altijd blijven, want je zet me steeds aan het denken.

    Qua inhoud bent ik het met je eens: gouden bergen beloven voor veel geld aan veel mensen: het is ‘not my cup of tea’.
    Ik ben niet de ideale klant van die mensen.

    Rijk worden: oké, maar dan niet op deze manier.
    Ik houd nog steeds van goed vakmanschap, of dat nu coachen, trainen of marketing betreft.
    Ben bereid daar veel geld voor neer te leggen.
    En ook te vragen trouwens.
    Ik erger me suf aan al die mensen die gaan coachen en trainen die geen sjoege hebben van didactische principes, die psychologie van de kouwe grond doen.
    Maar ze hebben wel klanten.
    En soms meer dan ik…

    Maar goed, dit was qua inhoud.
    En inhoudelijk deel ik je mening.

    Maar doe jij als je van een afstandje kijkt niet precies hetzelfde?
    Jij verkondigt eerlijkheid en integriteit.
    En kijk wat een mensen daarop aanhaken!!

    Ontzettende veel reacties op je blog en op Twitter.
    Mensen (allemaal jouw ideale klanten, net als ik hoewel ik nog niet van je gekocht heb, maar dat zal ongetwijfeld gebeuren in de toekomst) die geloven in wat jij zegt. Wowwww, die Kitty Kilian zet weer de puntjes op de i!
    Wat een fans bind je daarmee aan jou (moi inclusief). Goede boodschap, goede tekst, goed mens!

    Is het zo dat als mensen op jouw manier bloggen, tweeten en hun website teksten schrijven, zij eerlijk, oprecht en integer zich manifesteren aan de wereld?
    En dat zij daarmee klanten binden die eerlijk, oprecht en integer willen zijn?
    Want in feite is dat hetzelfde riedeltje als van die ‘gouden bergen’ businesscoaches: ik maak me rijk door jou rijk te maken en zo maak jij je klanten rijk.

    Kijk maar: ik ben integer en eerlijk, ik leer jou integer en eerlijk te werken en daarmee krijg jij eerlijk en integere klanten en opdrachten en maken wij met elkaar een eerlijke en integere wereld. Voor de duidelijkheid: ik deel je standpunt.

    Ondertussen krijg jij heel veel fans die jouw boodschap, geloof, aanhangen. Lekker gevoel toch?
    En reken maar dat dat hetzelfde gevoel is als dat die ‘gouden bergen’ businesscoaches willen hebben.

    Ik wilde je dit toch even zeggen, Kitty. Vooral omdat ik zelf ook op zoek ben naar een andere soort van marketing en ik tegelijkertijd ook een rijk leven (in vele opzichten) wil leven.

    Maar of je nou ‘gouden bergen’ of ‘eerlijkheid en integriteit’ verkoopt, als het ego-driven is, dan is dat naar mijn idee eigenlijk hetzelfde.

    Ik ben op zoek naar een soort marketing die niet alleen ego-driven is en ik vind dat een lastige klus. Jij bent daarbij zeker een inspiratiebron.

    Hartelijke groet, Monique, voor altijd je fan ;-)

    PS Ik vond wel grappig dat onder je blog nog steeds de aanmelding stond voor je e-book. Ik ben benieuwd hoe je dat nu gaat doen

    • Monique, er is helemaal niets mis met Ego als je het voor de goede zaak gebruikt. Ghandi vocht ook voor zijn zaak. M.L. King ook; en natuurlijk kregen ze aanhangers daarmee; dat was precies de bedoeling! Ze polariseerden opzettelijk, zelfs.

      Als we jouw gedachtengang volgen, zou dus niemand – ook niet als je louter goede bedoelingen hebt – aanhangers mogen creëren. Dat zou de Dalai Lama stilletjes op zijn kussen moeten zitten, niets moeten doen en elke vorm van aanhang openlijk moeten verwerpen.

      Deze wereld heeft mensen nodig – zoals Kitty – die op de barricaden gaan staan. Zelfs al is ze af en toe op oorlogspad.

      Hoe het krijgen van ‘fans’ van binnen ervaren wordt, dat is aan de eigenaar van de oproer. Linksom of rechtsom; daar kunnen we niet bij. Net zoals we nooit de oprechte intenties van een ander kunnen waarnemen. We kunnen alleen maar hopen dat het in een gemeenschappelijk belang wordt gedaan.

      Ik denk dat we diep van binnen moeten kijken of moeten onderzoeken of we onze eigen angsten niet uitbesteden aan onze klanten. Of doorgeven.

      Dit soort discussies helpen daarbij.

      • Hi Carolien,

        Er is inderdaad niets mis met ego. Als je er zicht op hebt.

        Ik zeg helemaal niet dat niemand aanhangers mag hebben. Alleen is het m.i. wel belangrijk dat je weet waarop jij je aanhangers triggert, m.a.w. dat iemand zijn eigen drijfveren helder heeft.

        En ik ben het daarom eens dat ieder van ons van binnen moet kijken of we onze eigen angsten niet doorgeven c.q. projecteren aan onze klanten.
        Mijn intentie was van daaruit een bijdrage te geven aan de discussie.

        Dus ik hoop dat Kitty nog jaren haar blogs op deze manier blijft schrijven.

        • Een hele goede vraag, Monique. Ik vraag het mezelf ook vaak af. Want ik weet natuurlijk heel goed wat ik doe, ik ben niet naïef. En ja, ik zat ook even te aarzelen toen ik die reclame voor mijn ebook onder mijn post zette. Maar er is niks mis met mensen een gratis voorproefje te geven van wat jij kan, bedacht ik toen, dus ik heb het er gewoon onder gezet.

          Ik denk hier al een tijdje vagelijk over na en heb het er af en toe over met anderen. Zal ik hier volgende week maar over schrijven? Dan kan ik dat voor mezelf ook even uitdenken.

          Alleen. Eén ding vast.

          Het klopt dat ik soms polariseer. Ik hou ervan om tegen dingen aan te schoppen als ze me niet bevallen. Maar om de lol van het schoppen, niet omdat ik van tevoren zit uit te rekenen hoeveel me dat gaat opleveren. (Enne.. oppositioneel gedrag hoort ook een beetje bij mijn ADHD.)

          Mijn antwoord op Copyblogger bijvoorbeeld is puur om mijn eigen frustratie af te reageren. Ik mag namelijk over anderhalve week op Sobcon Sonia Simone en Chris Garrett van Copyblogger interviewen. Dus erg slim is het niet om vlak daarvoor als énige kritiek te gaan zitten leveren op hun eigen blog – wat Amerikanen NOOIT doen.

          Natuurlijk ben ik ijdel. Natuurlijk vind ik het leuk als mensen commentaar leveren op mijn blog.

          Aan de andere kant doe ik toch ook vooral waar ik zin in heb, voor mijn gevoel. Ik voel me al zo oud (53). De ambities die ik (vroeger) had voor mijn leven heb ik niet waargemaakt. Dat dit blog zomaar uit zichzelf op mijn oude dag wel loopt en dat mijn persoonlijke schrijfstijl hier wel aanslaat is voor mij ook een verrassing. (Ik geloof trouwens helemaal niet meer in ambities. We zijn met hoeveel miljard ook weer op de wereld? We kunnen niet allemaal onze ambities uitleven.)

          Het schrijven en soms polariseren is leuk en (vind ik) nodig. Beetje tegengeluid tegen het neoliberalisme is op zijn plaats. Ook in social media land. Ook al helpt het niks, natuurlijk.

          There’s life in the old dame yet.

          • Dank voor je uitgebreide reactie Kitty. Ijdelheid en frustratie: 2 belangrijke drivers bij wat je schrijft. En ook willen bijdragen aan een betere wereld. Op je eigen manier en met je eigen toon.

            Kijk daar hou ik van. Op zoek naar een integere vorm van marketing probeer jij en ook ik wat uit. Wat ik lollig vind aan je is dat je daarin lekker om je heen slaat. Mijn stijl daarin is meer aangepast (tja Indo hè) of soms tikje cynisch.

            En zonder sarcasme: ik blijf trouw fan en hoop op nog veel meer van dit soort blogs. Ook als je 85 bent. Want dan ben ik namelijk 90.

            • Haha. Ik heb niet gezegd dat ik ijdel ben. Of dat ik schrijf uit ijdelheid. Maar wel ijdel genoeg om het leuk te vinden als ik comments krijg. Net zoals iedereen.

        • Hoi Monique,

          Nee, weet ik wel dat je dat niet zei;-)

          Ik ging er op in omdat het me voorkwam alsof je een ‘maar-nu-heb-ik-jou-ook-ontmaskerd’-je deed. En daar haakte ik op in, omdat ik het gevoel heb dat het met de integriteit van Kitty wel goed zit.

          Enne; helemaal eens dat je je eigen drijfveren moet kennen.

  • Briljante blog Kitty, je verwoordt een onbehagen dat ik de laatste tijd zelf ook wel voel bij al die marketing goeroes. Marketing is één ding, maar uiteindelijk gaat het om wat je toevoegt aan kwaliteit en waarde. En je eigen scheepje moet ook blijven drijven – dus helemaal gratis gaat niet. Hoewel, misschien wel als je helemaal boeddhist wordt, maar zover ben ik nog niet.

    Gouden bergen als doel doet een beetje denken aan de post van de Postcodeloterij die ik nogal eens in de bus krijg. Dat doe ik dus ook niet :)

  • ja, ik stop er mee om hier tegen in te gaan, maar word soms wel moedeloos als ik er weer een zie.ik ben vastbesloten om het op mijn eigen manier te doen, wat ik dan erg leuk vind is om te zien dat ik van binnen al heel veel van de beslissingen uit het lijstje hierboven heb gemaakt. ik had ze alleen niet zo verwoord.ik heb kriebels van marketing psychologie. dat is namelijk gebruik maken van de zwaktes die je juist zou willen bestrijden. (helemaal als coach!)

  • Kijk, je hebt hele mooie rockmuziek. En je hebt pokkeherrie waar je chagerijnig van wordt.
    Je hebt hele goede voetballers. En je hebt het plaatselijke zevende team met dikke bierbuiken.
    Je hebt geweldige schrijvers. En je hebt boeken waar ik mopperig van wordt.

    Zo is het ook met marketeers. Er zijn marketeers die prachtige verhalen vertellen, die verwonderen, die mooie dingen neerzetten. En er zijn prutsers waar ik boos van wordt .

    De grote vraag is: waarom kijk je zoveel naar de prutsers? Het is net alsof je de hele zondagmiddag langs de lijn bij het plaatselijke zevende voetbalteam doorbrengt. En dan moppert dat voetballen niet leuk is. Ik vind dat verspillen van je energie en zonde van je tijd.

    Ga lekker kijken bij de mensen die er wel toe doen. Die wat moois te vertellen hebben.

    Nog beter: ga zelf wat moois maken. Iets wat er wel toe doet. Iets wat jij belangrijk vindt. Iets wat wij graag verder vertellen. Waar jouw tribe graag positief over praat. Zonder boosheid, maar met passie en plezier.

    Laat de wereld van prutsers, boeven en miskleunen achter je. Stop er geen energie meer in. En ga aan de slag. Ga zelf een mooiere wereld maken. Die begint op jouw blog. Met mooie dingen, verhalen die verwonderen. Die tot denken aanzetten. Die ons verder helpen. Vol positieve energie.

    Ik wens je veel bouwplezier!

    • Dank je wel Ellen, mooi gezegd. Ik moet zeggen dat naar prutsers kijken soms ook interessant is hoor! Zeker als je daarbij ook naar de mensen kijkt die mooie dingen maken. Dan valt op wat er toe doet.

      En wat dat werken betreft. Zacht en eerlijk werken…, ik ga er voor. Maar ook dat komt niet in een dag. Vergt toch eerst wat hard werken.

    • Omdat ik me erger aan de fantasieloosheid en het gebrek aan creativiteit. Het kan zoveel leuker en mooier en persoonlijker.

      Alsof je overal Wibra-spul ziet tegen Claudia Sträter-prijzen.

      In de mensen die dat anderen leren en in hun navolgers.

  • Ha Kitty,

    Ik vind dat je een belangrijk ding over het hoofd ziet in dit stuk. En dat is het “leren ondernemen”. Ik geloof niet in gouden bergen of silver bullets. Maar het helpt gewoon als iemand je uitlegt hoe het moet.

    Dat we goed zijn in ons vak maakt ons niet per definitie goede ondernemers. Structuur hoe we onze onderneming opzetten en winstgevend krijgen scheelt heel veel tijd.

    Ik ben dus heel blij met Open Circles en de Laura’s omdat zij de basis van ondernemen uitleggen aan startende ondernemers. Daarmee krijgen we in Nederland meer en betere ondernemers. Op een bepaald moment ontgroei je hun theorieen en ga je zelf je eigen bedrijf opzetten. Dat is goed, dan kom je in een volgende fase.

    Als ik nog een link mag geven: Start van uit je hart van Patrick Rozemond, gratis te downloaden via http://www.devoorde.nl.

    Sophie

    • Ha Sophie,

      Tuurlijk moeten we het allemaal leren als we er niet voor in de wieg zijn gelegd. Maar wat leren we?

      Ik ben zelf een sprekend voorbeeld. Impulsief een blog begonnen dat langzaamaan steeds meer een volwassen bedrijf wordt. Ik heb ook mijn licht opgestoken op allerlei plekken. Ik was ook onzeker als ‘ondernemer’ en maak aan de lopende band fouten. Ik probeer vanalles uit. En ik ben ook gevoelig voor adviezen.

      Ieder van ons is daar gevoelig voor. We leren van elkaar en als de meeste anderen het zo doen… dan denken wij dat het zo hoort. Het valt niet mee om je eigen hart te volgen en naar je eigen geweten te luisteren, zoals Caroline in het eerste comment zo helder uitlegt.

      Dus mensen zijn erg kwetsbaar voor veel te dure adviseurs. Want dat bedoel ik steeds – leren is prima. Goed advies is van onschatbare waarde en mag zijn prijs hebben. Maar niet ELK advies is van onschatbare waarde en mag dus heel duur zijn.

      Dat mensen het kopen is trouwens verder hun eigen probleem. Het gaat mij om de mindset erachter ;-)

  • Ik krijg zelf geen update smeer van nieuwe followers on Twitter, dat hoef ik niet meer te weten, ik doe nog niets bedrijfs of beroepsmatig dus ik heb me ook niet voor de member test site opgegeven van jou, al was ik wel nieuwsgeirig. Ik ken andere Caroline, ooit van mijn mede-coaches kolom in tweetdeck en een andere Toko van het marketing licht zieners waar zij weer mee verbonden was, maar later van persoonlijk van Twitter, over detoxen enzo en volle pret ‘snachts als het donker is en alleen en je niet kunt slapen.

    leuk dat ze jou Tad Hargrave heeft voorgesteld, rocks indeed.

    ik moet zeggen dat ik jou ook niet vaak of eigenlijk bijna nooit meer lees, maar wel even de titlels van je posts scan, vooral omdat jij het over profi bloggen hebt, en een aantal mensen die ik hoog heb zitten jou hoog hebben zitten,
    alleen schuren onze (jou en mijn) wegen nogal,. dit omdat ik altijd wat moeite heb met je voor mij (burnout gevoeligheids tiepje) overdonderende (door mij zo ervaren) schreeuwerigheid, f laat ik het uitgesprokenheid noemen, maar dat laatste hou ik juist erg van, dus zit het m toch wat in de Ton, ook nu weer haak ik daardoor toch wat af, maar zoals gezegd, ik ben je doelgroep ook niet dus dat is niet zo erg.

    En dat je dan nu een keertje in mijn straatje schreeuwt – ik ben nog steeds druk met regelmatig oude netwerk coach- en andere betweter contacten te unfollowen, heb een hele carriere bij Open Cirkels achter de rug en ben gloed allergisch voor alle marketing bling bling, maakte in ieder geval dat ik nieuwsgierig je post uit heb gelezen en je gelukkig prijs met deze schijnbare inzichts- wending al was je daar volgens mij ook al een tijdje aan toe.
    En ik denk dat alle zoeken naar de eigen ‘Ton’ en bestudering van de Zen van de Aantrekkingskracht zeer van waarde is voor Zelf en Ander.

    Ik blijf je nu in ieder geval met veel belangstelling lezen ;-)
    Fijn weekend
    Carolien

  • Halleluja.
    Amen.
    Zucht. Van verlichting:)

    Stoere blog en helemaal gelijk. Ik heb ook 7000 e betaald voor zo’n training. Ik heb er geen spijt van, want ik heb er wel degelijk heel veel geleerd. Alleen pas ik het wel op mijn eigen manier toe. Wat overigens betekent dat ik lang niet zo veel verdien als voor die training, maar wel met dingen die ik zelf leuk vind. Of ik het zonder die training had gedaan? Ik denk eerlijk gezegd van wel, dus het was een wijze les. Voor 7000 e.

    En Kitty stop alsjeblieft nooit met bloggen! :)

  • Geen blablabla marketing maar gewoon gedreven ondernemen. De dingen doen vanuit de drijfveren die je belangrijk vindt. Dát levert aantrekkingskracht op.

    Ik kom ze de laatste tijd veel tegen de passief-inkomen-zoekers. Kost meestal nogal wat moeite om het kwartje te laten vallen: je zult fucking moeten werken voor je geld, waardevol en betekenisvol zijn om iets te kunnen ontvangen.

    Oh en ik doe dat gratis. Gewoon in een gesprek van mens tot mens, omdat ik geinteresseerd ben, nieuwsgierig als je wilt. In anderhalf uur een ballon doorgeprikt die 3000 euro kostte…

    Had een mooie buffer kunnen zijn. Frustrerend om te zien. Zonde.

    • Ha, ben het niet helemaal met je eens. Ik vind het wel een beetje ouderwets-calvinistisch dat je MOET werken, zwoegen en zweten voor je geld. Stel nou eens dat dat niet hoeft? Stel nou eens dat er een manier is om met minder moeite wel meer te verdienen? Dan wil ik die graag kennen! Sterker nog: ik ben de afgelopen jaren wel steeds meer gaan verdienen, met minder moeite en met veel leukere klanten. Niet door 1 wondermiddel, maar door een lange zoektcoht met veel stapjes. Dat is een tocht waarin ik zelf continu investeer, mezelf opnieuw moet uitvinden en soms ook mentale barrieres moet slechten. Zoals mijn oude mening dat je hard moet werken voor je geld. Ik wil niet meer hard werken. Ik wil zacht (en eerlijk) werken met coole klanten.

      • Hier even een kritische noot.

        Ik vind het te makkelijk om dit af te doen met calvinisme.

        Er is meer dan alleen Calvinisme tegen psychologische marketing.

      • Ik werk hard en voeg waarde toe. En ik vind het ontzettend GAAF wat ik doe. Geeft me bergen met energie en dan VOELT het niet als werken.

        Veel mensen zijn op zoek naar geld, veel geld, meer geld. En denken dat te vinden vanuit op hun gat zitten. Dat lijkt me wat naief niet eerlijk. Eerst geven, iets toevoegen van waarde, voordat je iets kunt verwachten.

        Daarnaast: dan zit je op de berg met geld, blijk je met je kop in de mist te zitten. Als iedereen nou eens gewoon gaat genieten van het pad dat men aflegt…

        • Dat laatste, daar gaat het om. Gewoon doen wat je moet doen. Met plezier. En persoonlijke en goede contacten hebben met de mensen om je heen. En fatsoenlijk zakendoen, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect.

          Passive income mag best, maar het is niet iedereen gegeven. Het is ook geen algemeen recept. Dat kan ook niet.

          (Een boek schrijven en verkopen is ook passive income genereren. Of een CD maken. Niks mis mee.)

  • Dankjewel Saskia. Ben je verdorie nog 18 minuten eerder dan ik. :)

    Had er vannacht echter geen puf meer voor. Scheelt me wel, nu hoef ik alleen nog maar toe te voegen dat “snel geld”, “silver bullets” en “gouden bergen” volgens mij alleen bestaan voor hen die het werk willen verrichten… ow wacht, dan heet het dus ook gewoon werken.

    Dankjewel Kitty, ga zeker je bronnen even beter bekijken. Blijft voor mij ook altijd zoeken naar die “juiste snaar” en een ander te kort doen om er zelf beter van te worden is dat voor mij inderdaad ook niet… kan me dus wel vinden in het lijstje van Tad Hargrave.

    Eigenlijk is je post wel spot on imho. Maar ik zou het cynisme inderdaad ook wat achterwege laten. WIJ zullen moeten blijven werken om het tegengeluid te produceren. En dat doe ik met een lach en veel lol. Ook als het veelal niet gehoord wordt. Uiteindelijk wil (bijna) iedereen nou eenmaal liever een silver bullet.

    Fijn weekend dus en op naar de volgende goeroe toch?! Ow nee, niet want jouw pad is natuurlijk niet het mijne. Nah ja, blijven kijken wat wel werkt voor jou dus en onwards!

    • Ik ben net als veel andere mensen aan het zoeken naar hoe het moet. Maar in feite weet ik het inmiddels wel. Er zijn nog wat piekerpuntjes. En input van nieuwe theorieën helpt.

      Kijk, wij zitten met een land vol verkapte werklozen, die allemaal ZZP-er zijn. En sommigen van hen zijn behoorlijk ten einde raad. Dat we niet doen alsof iedereen een stralende zelfstandige is.

      Bij mijzelf ligt het weer anders. Ik heb een product waar niemand om zit te springen: goed leren schrijven. De meeste mensen realiseren zich de waarde daarvan niet. Dus ook ik moet goed nadenken over hoe ik aan klanten kom.

  • Trouwens…

    Geweldig e-Book van die Tad Hargrave.

    Dank voor de Share.

    Ik geloof daar wel in.

    Dat het om relaties gaat.
    Om een Community-driven-economy.
    En Local etc.

  • Wow! Dit was voor het eerst dat ik een blog van jou weer dicht deed met het gevoel dat ik even niet weet wat ik hier mee moet.

    Zo boos!? Dit is niet meer kritisch, hoewel dat op zich zeker op zijn plek zou zijn. Ik krijg ze ook in mijn trainingen, mensen die al duizenden euro’s aan trainingen achter de kiezen hebben en nog geen steek verder zijn. Mensen die het idee hebben als ze maar de juiste website bouwen en zich lam facebooken en twitteren volgend jaar rijk te zijn. Mag ik ze vertellen dat wij geen Silver Bullet verkopen, maar dat ze gewoon aan het werk moeten. En een goed en eerlijk product moeten hebben.

    Om het inderdaad over volgers en spammers maar niet te hebben…. hoe kom je er af?

    Wat ik erg jammer vind is dat je nu misinformatie verkoopt. Toevallig ken ik Open Circles vrij goed. Ik weet dat er een tijd was dat je, als je meer dan ik geloof 25 mensen meenam naar de Business Bootcamp, een gratis training kreeg. Dat gebeurde zelden. Alle andere gratis trainingen zijn alleen te verdienen met dingen die je zelf doet, voor jezelf.

    Tuurlijk is het een goed geoliede marketing machine. Ik kijk er naar, leer er van en denk van een hoop dingen: zo ga ik het toch niet doen. Past niet bij mij…Maar het heeft mij ook heel veel gebracht. Persoonlijk en zakelijk. Ow, en overigens is die €15.000 is voor alle trainingen gedurende 3 jaar…dat zijn er bij elkaar toch zo’n 20-30…dus €500 tot €750 per training. Ik doe dit overigens niet hoor, mocht je dat denken.

    Dank je wel trouwens voor de link naar hoe je een boek schrijft. Waardevolle site.

    Snel rijk willen worden is mijns inziens van alle tijden. Het is die greed die er bij veel mensen aanwezig is die maakt dat deze goeroe’s een platform hebben. En maar van het ene naar het andere blijven hoppen. Even proberen, half vaak, want geen tijd, druk met de baan of wat dan ook, en ow het werkt toch niet. Hop naar het volgende.

    Vermoeiend. Lijkt mij. Ik doe gewoon lekker mijn ding, omdat ik daar blij van word. En mijn klanten ook en ik hoop dat jouw blog van vandaag mensen inspireert om dat vooral ook te doen. En daarnaast leer ik van anderen hoe ik er voor kan zorgen dat ik mijn ding ook lekker kan blijven doen. Want ergens schijnt er rook uit te moeten komen…

    Ik wens je nog een hele fijne dag en kijk uit naar je volgende blog.

    • Mooie reactie, kan ik me helemaal in vinden. Ik vind het een ware signalering dat de ‘snel rijk worden’ trainingen vaak net zo goed mislopen door gemakzucht van de deelnemers, zoals: hoppen van training naar training, weinig implementeren, nog te weinig nadenken over wat je zelf te bieden hebt en waarmee je in je bedrijf het verschil wilt maken.

      Kijk, er zijn in elk vakgebied goede en slechte mensen. Zo zijn er in de internet-marketing mensen die zelf weinig te melden hebben en met trucs van een ander snel rijk willen worden. Spreekt mij niet aan. Maar er zijn ook veel goede mensen, die prima tips geven, beginners op sleeptouw nemen en de online wereld toegankelijk maken voor leken. Daar is niks mis mee. Ook niet als je schaarste creeert, je prijs laat stijgen. Sterker nog: ik vind een hoge prijs vragen prima. Mits je dan ook steengoede kwaliteit levert. Heb je met een hoge prijs ook veel tevreden klanten? Dan doe je het prima en heb je een bedrijf waar we jaloers op kunnen zijn!

      • Hoi Ellen,
        Kunstmatig schaarste creeeren vind ik altijd een vervelende truc. En waarom zou je dat doen? Ik vind het wel heel ok als je de waarde bepaalt voor je product en als het goed is mag het inderdaad zijn prijs hebben. Dat vind ik wat anders dan pushen met ‘koop me nu, denk vooral niet na’ want morgen ben ik 2x zo duur of uitverkocht.

        • Het is met schaarste net als angst: beiden werken goed. Dus moet je er integer mee omgaan. Niet alleen inzetten om je eigen portemonee te spekken, maar alleen gebruiken als het je klant ook helpt.

          Schaarste kan enorm helpen om mensen over een drempel te krijgen. Om ze te dwingen een ja/nee besluit te nemen. Als jij een goede training hebt waarmee mensen gezonder gaan eten en leven, zijn er veel mensen die er ‘tegenaan hikken’ of ze die training gaan volgen. Ik vind het dan prima als je met schaarste de twijfelaars over de streep haalt. Zodat ze besluiten om te gaan investeren in een gezond leven. Mits je training natuurlijk steengoed is en je mensen daar echt mee helpt een beter leven te krijgen. Daar draait het uiteindelijk om.

          • ik twijfel er niet aan dat het werkt om zo (via schaarste of angst) klanten te werven. Maar ook in jouw voorbeeld vind ik het niet fraai. Te paternalistisch en je zet druk op ze vanuit verkeerde motieven vind ik.

    • Ah, okee, Saskia. Dank voor de correctie. Ik had de prijzen op hun website opgezocht. Daar staat bijvoorbeeld:

      ‘De kosten voor de driedaagse Financial Freedom training bedragen 2.975 euro.’

      Maar degene die ik gisteren sprak volgt inderdaad al trainingen sinds vorig jaar en had het inderdaad over een dag die €500 kostte en die dan met 1200 man tegelijk was. Tel maar uit. Diegene zal dan wel het hele programma van 3 jaar doen. Maar nieuwe omzet heeft het degene die ik sprak nog niet opgeleverd. En alles wat ik erover hoorde had ik hem gratis kunnen vertellen. Aangezien ik ‘diegene’ goed ken.

      • 1200 * €49 (voor twee dagen) = €58.800 omzet en daarmoet de lunch en de zaal en Joost mag weten wat dan ook nog van af. Wat overblijft, als er wat overblijft, is wat het ze oplevert.

        De andere trainingen zitten veel minder mensen, tussen de 50 en de 500. En die kosten tussen niks en €475 per dag. Als je meer betaalt ben je echt een sukkel.

        Niet om gelijk te hebben, maar ik heb echt een hekel aan indianenverhalen. Zo en nu hou ik er over op.

        Wat ik echter nog wel bedacht is dat het bijwonen van die trainingen niet alleen om de inhoud gaat. Dan zou iedereen gewoon een boek van 2 tientjes kunnen lezen. Of een gratis blog en succesvol worden.

        Er is altijd meer. De mensen die je er ontmoet en die voor een groot deel de zelfde kant op willen als jij. De gezamelijke taal die je er leert spreken. Een boodschap die anders binnenkomt wanneer hij uitgesproken wordt in een zaal met iemand op het podium. Misschien gek, maar wel een factor. Of de figuurlijke trap onder je hol die je jezelf nou eenmaal wat minder snel en minder raak geeft.

        Ik heb bij Open Circles veel mensen leren kennen waar ik nu mee samen werk, die deels ook vrienden zijn geworden. Ik ben er van ondernemend een ondernemer geworden. Ik heb er mijn passie voor WordPress en Open Source technologie ontdekt en woorden en inhoud kunnen geven. Eerlijk gezegd sta ik nu op een punt waar ik zonder Open Circles nooit was gekomen. Wat ik er verder ook van mag denken.

        Juist door er regelmatig te komen en mee te doen. Ik leerde en leer nog steeds ook enorm veel van mijn mede-ondernemers daar. Het had misschien ook wel ergens anders gekund, maar ik ben nou eenmaal hier terecht gekomen.

        En wat mij betreft…ik heb mij investering er al hoog en breed uit. Dus misschien die ‘diegene’ iets niet helemaal handig.

        • Ja, hier herken ik me ook in. Ik heb veel vrienden gemaakt bij OC en heel veel gelijkgestemden ontmoet. Dat neemt niemand me meer af, net als mijn eigen bedrijf dat er 1000x anders uitgezien zou hebben als ik niet bij OC terecht was gekomen, als ik al een bedrijf gestart zou zijn. Wat mij trok en nog steeds trekt, is dat het ze gaat om je potentieel benutten, ze willen echt dat je groeit en dat je de lessen, tips en informatie toepast. Ik ben uitgekomen bij wat ik het allerallerallerliefste doe, daar was ik anders misschien niet achter gekomen. Ik ben daar nog elke dag dankbaar voor. Dat ik daar geld in heb gestopt, is waar, maar het was het dubbel en dwars waard. Je kunt er trouwens ook ontzettend veel leren zonder dat je geld uitgeeft, er zijn genoeg gratis waardevolle trainingen.

    • Saskia, fijn hier je reactie te lezen, want de informatie klopt gewoon niet, Dat weten wij uit ervaring!

  • In één woord: “Wauw…!”. Ik heb enorm veel respect voor je besluit! Hopelijk zullen er velen volgen en doen waar hun hart zo naar verlangt.

  • Wouw Kitty, wat een goed blog zeg! Ik vraag me sinds mijn éénjarig bestaan als zzp ook al een tijd af waarom alle cursussen zo fucking duur moeten zijn. Ik lees zelf veel over boeddhisme dus dit staat mij wel aan. Voelt ook beter. Ik had gister nog een fantastisch idee voor mezelf waarvan ik niet weet of ‘t geld op gaat genereren. Weetje, ik doe t gewoon:-) plezier is ook belangrijk.

    • Dat is ‘t ‘m.

      Je moet wel kunnen leven. Op vakantie mag ook. Ik woon zelf ook niet verkeerd.

      Maar je kunt ook dingen doen die je gewoon leuk vindt en die niks opleveren. Of een mix.

      Als je maar je hart volgt.

      Genoeg is genoeg. We hoeven niet allemaal schathemeltjerijk, dat kan ook niet eens, en wie zegt dat we daar allemaal recht op hebben?

      Neoliberalistische onzin.

  • Zó blij dat iemand het zegt! Ik hoop dat de goudenbergenbelovers dit ook lezen. Zij hebben waarschijnlijk zelf veel geld betaald aan een goeroe en het valt niet mee om toe te geven aan jezelf dat je misleid bent.

    • Dat is waar. Sommige programma’s zijn zo idioot duur dat je niet kunt toegeven dat je een sukkel was.

      Daar moet ik meteen bij zeggen dat er uiteraard ook goede cursussen zijn en mensen die je echt wat nieuws leren.

  • Je haalt de woorden uit mijn mond!
    Alleen zet je ze wat beter op papier!
    Helemaal mee eens!

  • Meis, wat ben je boos.

    En ik kan het me voorstellen, want de gemiddelde zzp-er wordt inderdaad dagelijks met die zogenaamde gouden bergen geconfronteerd. Ik heb ze allemaal ontvolgd en iedere nieuwsbrief die er maar een beetje naar riekt zeg ik op. Is heerlijk rustig, Kan ik gewoon iets opbouwen, iets waar *ik* goed in ben in plaats moeten dansen naar de pijpen van die koning of koningin (meestal zijn het koninginnen) bovenop die piramide.

    Ik kan me voorstellen dat de glans van goud maar eventjes duurt voor diegenen die niet al die blogs over copywriting hoeven te volgen, tenminste dat hoop ik. En dat iedereen gewoon gaat kijken naar mensen die goed zijn in wat ze doen en waarvan ze iets kunnen leren. Op het gebied van marketing, bloggen, bedrijfsvoering.

    In ieder geval, ik ben blij dat je zo duidelijk stelling neemt, geen angstmarketing-technieken meer. Dank je wel.

  • Oh ja, nog een nabrandertje. Voor de duidelijkheid:

    1) Ik ben erg VOOR financiële onafhankelijkheid (creëren), zodat je emotioneel ook onafhankelijk kunt zijn.

    2) Ik denk ook dat als je succesvol bent, je best een goede prijs mag vragen voor je werk.

    3) Ik geloof ook dat we als ondernemers wel degelijk aan marketing moeten doen; mensen moeten je gewoon wel weten te vinden.

    4) En ik geloof ook in informatie-marketing. Mensen dingen bijbrengen via kennismakings-workshops (of een introductie E-book of video) of voor een zacht prijsje hen mee laten doen met een start-workshop waarna ze gewoon kunnen kiezen of ze het vervolg willen aanschaffen. Gewoon omdat ze dat WILLEN. Van binnenuit.

    5) Ik geloof ook in persoonlijk contact, dus ook in de Know-Like-Trust-Buy factor. Daar is werkelijk niets mis mee, dat is organisch.

    Mijn beste voorbeeld uit eigen ervaring is dat mijn oud werkgever (die zeker gebruik maakt van angst-marketing) het in de crisis verschrikkelijk lastig heeft gekregen terwijl mijn opleidingsinstituut (Phoenixopleidingen) al jaren een groeiende WACHTLIJST heeft voor hun opleidingen. OOK in de crisis groeien ze. Omdat ze gewoon steen- en steen- en steengoed zijn.

    • Ja. Ik geloof dat ik het met alles eens ben, Carolien.
      Dank voor je heldere en uitgebreide uitleg, veel beter en gedetailleerder dan ik dat gisteren in mijn woede deed. En kon.

      Dat inspelen op onze angst om dingen te verliezen werkt bij iedereen, niet alleen als je er gevoelig voor bent. Het werkt zelfs als je precies weet hoe het werkt. (Cialdini BEGON zijn studie om mensen te wapenen tegen deze mechanismen). En het helpt mensen enorm over een drempel als ze twijfelen of ze iets willen kopen. Mijzelf ook. Het is dus een aankoopprocesversneller.

      Wat daar in elk geval bijhoort is een garantie dat je je aankoop nog een paar dagen ongedaan kan maken – niet voor niets is er ook voor aankopen bij colporteurs een wettelijke afkoelperiode.

      Ik denk dat wel dat impulsieve mensen er nóg gevoeliger voor zijn dan mensen die van nature alleen weloverwogen beslissingen nemen. Een van de redenen waarom ik verkoopwebinars mijd.

      • Het prikkelen van angst en gevaar in marketing is niet onomstreden. Sturen op angst kan oppervlakkig gezien ook erg effectief zijn. Maar het is een etterend gezwel. En m.i. geen lange-termijn strategie voor ‘conscious business owners’.

        Als je maar in staat bent voldoende angst te zaaien, dan kun je veel geld oogsten.

        “Without terror, you can’t have terrorism.”

        • Helemaal met je eens. Angst-marketing werkt. En angst is soms een effectief middel om mensen een stap te laten zetten. Dus heb je de verantwoordelijkheid om angst eerlijk en oprecht in te zetten. Nooit alleen voor je eigen portemonnee. Maar voor het welzijn van je klant of de ander. Dan ben je integer bezig.

    • Dank voor je uitleg, Mitchel. Ik heb me laten vertellen dat de mensen die naar de aanbiedingen hollen zijn ingehuurd. Ik heb me ook laten vertellen dat de zaal op de tweede dag meer beenruimte tussen de rijen met stoelen heeft, om het niet op te laten vallen dat er mensen zijn afgehaakt. Ik ben er nooit bij geweest, en dat ga ik ook niet doen, maar het zou passen bij een uitgekiende verkoopstrategie.

      High Pressure Sales – dat moet ik opzoeken. Ik denk dat veel verkoopwebinars daar ook aan doen. Zal me er in verdiepen.

      • Dit is niet waar. Ik heb zelf bij een bootcamp in het team gezeten en dus met stoelen geschoven, dit gebeurde niet! Dat inhuren van mensen, klopt ook niet naar mijn weten.

        • En nog iets: zonder OC zou ik niet eens een eigen bedrijf hebben, het beste dat ik ooit gedaan heb! En ik ben ook kritisch, hoor, echt.

        • Fijn dat je reageert, Anouk. (Deze post is inmiddels anderhalf jaar oud). Als het niet klopt, heeft degene die mij dat verteld heeft, ongelijk. Zoals gezegd: ik ben er nooit bij geweest.

  • Eerst iets over hand en eigen boezem en zo. Ik heb zelf vorig jaar ook deze technieken toegepast. Lees hieronder hoe dat komt want daarover gaat precies mijn betoog.

    Ik ontdekte twee belangrijke dingen:

    1) angst-marketing werkt ECHT;
    2) ik vind het afschuwelijk.

    Dus ben ik er weer vanaf gestapt. Het-Voelt-Niet-Goed.

    Mijn inziens is er een verschil tussen motivatie en manipulatie. En je oprechte intentie maakt het verschil. Ik moet iemand in mijn werk soms ook oprecht in de ‘pijn zetten’ omdat ik WEET dat ik hem/haar daar mee help. Omdat ik weet dat mijn intentie zuiver is en ik weet dat het dienend is aan het proces van de mens die tegenover mij zit. Dat is NET zo ongemakkelijk voor mij als ‘aanrichter’ als voor de ‘ontvanger’. Het is NIET de weg van de minste weerstand en ik moet echt zelf elke keer door iets heen bij mijzelf om mijn klanten in de pijn te zetten. Maar ik ben zo overtuigd dat het dienend is dat ik geen seconde hoef te twijfelen of ik ‘zuiver’ bezig ben. Ik weet dat. Van binnen.

    Maar dat is heel wat anders dan mensen in de pijn zetten omdat ik daarmee een verlangen van mijzelf inlos: een verlangen naar Succes, naar Geld, naar Aanzien, naar Materie, naar Macht….ga maar door. Daarmee zet ik andere mensen in de pijn omdat het MIJ dient. En dat is niet zuiver.

    Integriteit is steeds weer diep van binnen voelen voor wie je het doet. Ga ‘s in dialoog met je geweten. Pak een stoel, leg er een voorwerp op die staat voor je Geweten en ga in Dialoog.

    Moet jij ‘s opletten hoe goed jezelf diep van binnen weet of wat je doet zuiver is of niet. Mits je een goed ontwikkeld geweten hebt althans. En dat is niet iedereen gegeven.

    Dan nog iets.

    Wat je doet als je de technieken gebruikt waarmee je ‘valse schaarste creëert’ ben je aan het inspelen op mensen hun angst-mechanisme. Je draagt dus met je hele grote lieve oprechte hart (*insert cynisch toontje*) echt BIJ aan de angst in de wereld. Alle rationele argumenten ten spijt, prachtig allemaal maar de meeste ondernemers weten dit zelf ook dondersgoed. Punt.

    Er is al genoeg angst in de wereld, laten we in vredesnaam onze eigen Ego’s en verlangens naar ‘nog meer’ niet gebruiken om onze potentiële klanten onder druk te zetten. Prikkel liever het verlangen of de nieuwsgierigheid en doe gewoon je stinkende best om goed werk te leveren. De beste marketing zijn je oud klanten die zo tevreden over je zijn dat ze je vanzelf helpen.

    Dan nog iets. Alweer.

    In ons brein zit een klein orgaantje; de amygdala. Dit kleine walnootvormige orgaantje legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. De reactie van de amygdala op prikkels die angst veroorzaken vindt snel en volledig automatisch plaats. Vol-le-dig automatisch dus! Dat is tricky shit. Maar als je je bewust wordt hoe het werkt bij je, kun je je er tegen wapenen. Überhaupt werkt het zo; als je weet hoe beïnvloeding werkt kun je jezelf er tegen wapenen. Boekentip: “Virus of the Mind” van Richard Brodie”. Vertelt alles over ‘the new science of the meme’. Even goed schrikken als je het leest want er staat van alles in over hoe sektes ontstaan. Steengoed boek.

    Dan NOG wat. Het houdt niet op.

    Gevoelige mensen, zoals ik, hebben een amygdala die sneller dan gemiddeld reageert op angstige situaties. Zie het als een metertje die snel uitslaat en die meteen de alarmbellen aanzet. Dus ben ik ook gevoeliger voor angst-marketing. En godzijdank ben ik wel intelligent en trap ik niet in de ‘get rich in 3 days’ onzin maar oeh….juist de subtielere en intellectueel verpakte volzinnen waarbij er flink op mijn emoties wordt ingespeeld…ik moet echt bij de les blijven anders slaat mijn meter uit. En ga ik over tot aankoop en zit ik in het systeem.

    Let op: het heeft geen sodemieter te maken met naïviteit. Het gaat erom of je een gevoelig afgesteld systeem hebt.

    Dan nog een laatste keutel – en vergeef me mijn theoretisch geneuzel even maar het schept nu eenmaal een kader:

    Geen mens houdt van cognitieve dissonantie – een psychologische term voor de ongemakkelijke spanning die je ervaart wanneer je kennisneemt van feiten of opvattingen die strijdig zijn met je eigen overtuigingen, of bij gedrag dat strijdig is met je eigen waarden en normen. Dat levert een conflict op intern. Volgens de ‘cognitieve dissonantie theorie’ voelen mensen een sterke drang om dissonanties te verkleinen door hun opvattingen of gedrag aan te passen of te rationaliseren. En hier wordt gretig van gebruik gemaakt in de angstmarketing.

    Geef mensen eerst iets kleins, zodat je ze meteen ‘in de schuld zet’ zodat er cognitieve dissonantie ontstaat, zodat ze het willen rechtbreien met zichzelf, zodat ze jouw product kopen, zodat ze weer cognitieve consonantie ervaren.

    Volgende keer reageer ik weer ‘s iets opbouwender hoe ik denk dat het wel kan. Vooralsnog houd ik het bij hoe ik het altijd deed; goede wijn behoeft geen krans, en de beste marketing zijn je oud-klanten.

    Carolien

    • Hai Carolien,

      Helemaal eens met je verhaal maar wel iets wat me van het hart moet: ik wilde dat iedereen nu eens stopte met het verwijzen naar hersendelen als ze iets over gedrag willen vertellen. Het maakt je verhaal niet sterker, ondanks dat het een verhalend element is. Reden? Het klopt niet. Hersenwetenschappers zijn zeer terughoudend met het aanwijzen van specifieke gebieden maar ik zie het marketeers voortdurend doen. Dat is toch een beetje raar, zeker als je, zoals ik iets meer van weet.
      Dus gewoon je verhaal doen en er niks bijhalen.
      Past ook nog eens in het verhaal dat Kitty hier verteld.

      • Hoi Mieke,

        Ik ben geen hersenwetenschapper – heb wel psych. gestudeerd- , maar m.i. maakt dat nog niet dat ik geen argumenten zou mogen aanvoeren die volgens mij allang bekend zijn. Ik hoef toch ook geen Neerlandicus te zijn om te mogen bloggen?

        Ik vond het destijds behulpzaam om te leren hoe angst werkt en te leren hoe er op in gespeeld wordt met sluwe technieken. En bovendien; er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht en alle inzichten over de werking van de hersenen die vandaag ‘hot’ zijn zijn morgen alweer achterhaald.

        En ik ben geen marketeer trouwens, wel weet ik wat van gedrag en beïnvloeding, kom ook niet helemaal ‘net kijken’.

        • Het gaat er mij niet om dat je wel of niet wat weet over gedrag en beïnvloeding. Waar het mij om gaat is dat ik mensen te pas en te onpas verwijzingen zie doen naar hersengebieden, alsof het in steen gebeiteld staat. Het klinkt net zo gek als iemand die zegt dat je maar 10% van je hersenen gebruikt. Grote nonsens dus.

          Ik val over het woord amygdala, niet over de rest.

      • Mmm, ik kom hier zes jaar later nog eens voorbij. Maar ik word getriggerd door de opmerking over hersendelen.
        Natuurlijk moet je daar voorzichtig mee zijn. Maar laat het verhaal over de amygdala nu wel kloppen. En cognitieve dissonantie, zeker een valide punt.

        Erik-Jan (GZ-psycholoog)

    • Mooie reactie Carolien. Op een andere site had ik zelf ook een reactie geplaatst, in het bijzonder hoe Nisandeh Neta Beïnvloedt, om mensen bewuster te maken dat verkoop verder gaat dan alleen een goed verhaal. Ik zal hem onder jouw reactie plaatsen zodat het bij elkaar blijft staan en het elkaar kan aanvullen.

      Er wordt een spel gespeeld: building trust, en natuurlijk empathie opwekken. Mensen beslissen op basis van emoties en rationaliseren achteraf dat het een goede keuze is. Nisandeh beïnvloedt de emoties van mensen, door de verhalen die hij vertelt.

      Alles van de 2-daagse training staat in het teken om je brein te formatteren om te kopen. Eén van de dingen die hij doet is een gevoel van schaarste creëren. Daarnaast maakt hij gebruik van kudde gedrag en groepsbeïnvloeding.

      Als mensen beginnen te rennen om zich in te schrijven, krijg je het gevoel dat je achter blijft en ben je geneigd om mee te rennen. Nisandeh gebruikt NLP en Hypnose om mensen te beïnvloeden, ik kan de diverse taalpatronen die hij gebruikt blootleggen.

      Hij maakt veel gebruik van embedded commando’s en indirect hypnose. Voorbeeld: Er is een moment dat hij vraagt: wat moet je doen om deze DVD of CD te krijgen? Dan rennen tientallen mensen naar het podium om als een losgeslagen kudde de DVD te bemachtigen. Dan koppelt hij hier een zogenaamde levensles aan vast: kansen pakken als deze zich voordoen. Op dit punt hebben mensen echt iets aan deze les, want het is echt een goed idee om kansen te pakken als deze zich voordoen: mensen komen hierbij in een bepaalde gemoedstoestand (wat ingeankerd wordt (als je spreekt in NLP termen)).

      Op dag 2 gaat Nisandeh de dingen verkopen en vuurt het anker af van de geleerde les van de DVD: mensen komen weer in de gemoedstoestand om een kans die voorbij komt te pakken. Maar deze kans is totaal en compleet gecreëerd.

      Eerst werkt hij aan de perceptie van waarde: hij prijst zijn producten heel hoog, in totaal kosten trainingen 12000,-. Mensen denken dan automatisch dat dit goed moet zijn. Vervolgens verkoopt hij de trainingen voor 3000 euro, dat is een verschil van 9000,- euro, en geloof maar, dan kom je in het gevoel van schaarste en dat gevoel drijft mensen om iets te kopen. Overigens 3000,- euro voor een training van 12 dagen is “normaal”, maar als 3000,- het uitgangspunt is, dan voelt dit weer aan als duur, maar als je dat afzet tegen 12000,- dan VOELT dit spot goedkop. Let op het VOELT goed, rationeel is het 3000,- en dat blijft een behoorlijke investering.

      Je ziet mensen rennen naar de achterkant en denkt, ik kan dit niet laten liggen, straks ben ik te laat (groepsdynamica aan het werk!).

      Ondertussen heeft Nisandeh al gewerkt aan het idee dat hij te vertrouwen is, door mooie verhalen te vertellen wat hij allemaal doet aan mooie projecten etc. Daarnaast, noemt hij zichzelf naast allerlei andere mensen die groot zin, zoals Richard Branson, en steelt eigenlijk hiermee de autoriteit status van andere grote mensen, waardoor mensen hem onbewust als autoriteit gaan zien, dat is ook precies hoe zijn verhalen hem naar voren brengen. Kortom alles is voorbedacht, alles ligt in scripts vast, geen enkele zin wordt zomaar gezegd.

      Ik luister met hele ander oren naar wat Nisandeh zegt. Ik onderzoek de structuur hoe hij zijn informatie presenteert, want het is een meester beïnvloeder en je kunt jezelf er tegen wapenen: neem jezelf voor om niets te kopen en laat je wel inspireren. Op het moment dat je voelt dat je iets gaat mislopen, dan weet je dat je gevoel gemanipuleerd is en je dus diep adem moet halen en jezelf even terug brengt naar de ratio.

      Voorbeeld van een zin of hypnotisch beïnvloedingstactiek die ik letterlijk heb opgepikt:

      Hij vertelt een verhaal over een persoon die hij was tegengekomen die overtuigd moest gaan worden waarom Nisandeh de persoon is om zaken mee te doen.

      [hier begint het al, het verhaal is eigenlijk gericht op jou als toehoorder waarom Nisandeh goed is voor jou]

      De persoon zegt: ik geloof je niet

      [hier adresseert Nisandeh jouw kritisch beoordelingsvermogen, jouw kritische denkvermogen, hij wil hier jouw objecties die je hebt wegnemen. Door dit in een verhaal te doen, spreekt hij jou indirect aan, waardoor er geen weerstand ontstaat en je dus open staat voor suggesties]

      Nisandeh vertelt verder: dus ik zeg tegen hem, als ik je overtuig, dan hebben we een deal.

      [Wat hier gebeurt is tricky, bedoelt Nisandeh als hij die man in het verhaal overtuigd, dat we een deal hebben, of bedoelt Nisandeh als hij jou overtuigd met dit verhaal, dat we een deal hebben. Nisandeh weet dit zo te bespelen en in te zetten dat hij jou als toehoorder aan het manipuleren is om klaar te zijn voor de deal.]

      Nisandeh gaat verder in zijn verhaal over Commitment en dat hij daar volmondig JA tegen moet zeggen

      [in wezen verwacht hij van zijn publiek commitment, dus is hij weer bezig de mind te beïnvloeden voor verkoop.]

      Dan komt Nisandeh met een simpel rekenvoorbeeld wat logisch is, aannemelijk is, aantrekkelijks en gewild is.

      [mensen in de zaal kunnen niets anders dan zichzelf identificeren met de persoon in het verhaal en hier wordt ingespeeld op verlangens die mensen hebben, en niet zo zeer de vraag wat nu echt mogelijk is]

      Dan vertelt Nisandeh dat de persoon uit het verhaal overtuigd is, verast en enthousiast en dat het het door heeft: now I get it. Indirect wordt door mensen onbewust aangenomen, dat de deal ook is gemaakt, want dat was een eerdere suggestie wat Nisandeh eerder heeft gedaan.

      Dan zegt Nisandeh letterlijk: I want you to have te same response -> now I get it.

      [Dit is een mega krachtige hypnotische zin die maximaal beïnvloedt, omdat: hij net doet alsof hij jou een mooi inzicht wilt geven: I want you to have the same response. Maar in werkelijkheid gebruikt hij hier een directe commando: Ik wil dat je het zelfde reageert als de persoon uit het verhaal. Dus ik wil dat je in hetzelfde gevoel terecht komt als de persoon in het verhaal. Ik wil dat je gecommitteerd bent, ik wil dat je JA zegt tegen mijn voorstel. Ik wil dat als jij overtuigd dat mijn verhaal goed is, dat je beseft dat wij een deal hebben, omdat ik commitment van je vraag. Ik wil dat je ook tegen jezelf zegt: Now I get it. Hypnotisch taalgebruik staat er om bekend dat gecommuniceerd wordt op verschillende lagen, en Nisandeh weet precies waar hij mee bezig is]

      Dan zegt Nisandeh: I don’t want to attract assholes. Niemand in de zaal voelt zich een asshole, dus eigenlijk zegt hij indirect: I attract YOU. Echt letterlijk elke zin, elk verhaal, elke geleerde les, staat in het teken om jouw brein in de mindset te krijgen om zijn product te kopen.

      Overigens gebruikt hij technieken als High Pressure Sales, wat in sommige landen verboden is om te doen, omdat het misleidend is. Het allerergste is dat als je mensen vertelt wat hij precies doet, ze jou nog boos aankijken, dat je dat kunt allemaal kunt vinden over iemand. Hij wordt op handen gedragen en dat komt omdat hij wel degelijk ook waarde biedt aan mensen, een beetje dubbel dus ..

      En ik vraag me werkelijk af hoeveel mensen ook echt miljonair zijn geworden, ik denk 2%, maar die waren in potentie al geschikte kandidaat en hadden even wat nieuwe inzichten nodig. Voor de rest denk ik dat de meesten veel geld kwijt zijn, misschien iets beter zijn gaan performen, ik ken ze niet in mijn indirect omgeving die ook ineens miljonair zijn geworden.

      Een beetje lang verhaal, maar dat komt omdat ik herken in de dingen die je zegt. Ik herken niet alleen dingen, maar ik weet ook precies wat hij doet, dus wilde ik iedereen een kijkje onder de motorkap gunnen met mijn bijdrage.

      In ieder geval, als meer wilt weten over de gebruikte technieken, ik kan hier heel veel over vertellen, omdat het mijn expertise is: NLP, onbewuste, beïnvloeding en Hypnose, maar dan wel ethisch verantwoord bij persoonlijke ontwikkeling en coaching. Dus neem gerust contact op als je meer wilt weten.

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html