Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

Bloggen, gastbloggen en hoe je bezoekers krijgt

hoe krijg je bezoekers

Je bent net gaan bloggen: hoe krijg je bezoekers?

Een eeuwige discussie:

bloggen hoe krijg je bezoekers

Eerlijk is eerlijk: ik snapte er óók niks van, in 2011.

Van traffic (bezoek) en hoe je het naar je site kreeg.

Maandenlang deed ik verbeten onderzoek. Ik las alle grote blogs over bloggen.

‘Geduld, geduld’ riepen de oude rotten die al vóór de doorbraak van social media, rond 2007, met hun blog waren begonnen: ‘There is no silver bullet.’

Dat zullen we dan nog weleens zien, dacht ik

En bovendien waren er ook cracks die je wijsmaakten dat het wel dégelijk snel en makkelijk kon.

De Amerikaan Jon Morrow, bijvoorbeeld. Een uitstekende copywriter, en een zo mogelijk nog betere marketer. Hij kreeg bekendheid via Copyblogger en zocht een eigen niche in de Engelstalige blogosphere. Hij bedacht een cursus gastbloggen. In 2012 lanceerde hij ook een blog over snel meer traffic krijgen: Boostblogtraffic.

Ik deed zijn cursus eind 2011. Ik was onder de indruk van zijn adviezen op het snijvlak van bloggen en marketing. En van zijn fenomenale zelfvertrouwen.

En toch.

Gastbloggen bleek in Nederland geen makkie

Waarom niet?

• In de VS heb je hele grote blogs. Over unieke onderwerpen. Kijk maar eens op Alltop.com onder blogging (klik op deze link): – en daar staan alleen nog maar de állergrootste.

• Alltop, een digitale Gouden Gids met een gewogen overzicht van de invloedrijkste websites op elk gerubriceerd gebied: ook al zoiets dat we in Nederland niet hebben. Zo’n gids is onmisbaar als je strategisch wil gastbloggen.

• De meeste grote Nederlandse websites zijn magazine-sites: ze berichten over tal van onderwerpen per dag. Om op te vallen als gastblogger wil je graag als énige een hele dag in de schijnwerpers staan. Kan hier ook al niet.

• De meeste grote Nederlandse websites snappen gastbloggen niet. Ze denken dat de gastblogger in zijn handen mag knijpen dat hij zo’n fijne kans krijgt en maken je credit line onvindbaar tussen al hun eigen reclame. Maar als je een goed gastblog schrijft is het andersom. Je levert populaire content. De gastheersite leeft van content. Daar mag wat goed leesbare reclame voor de blogger tegenover staan. Marketingfacts is één van de sites die dat begrijpt.

• De meeste grote Nederlandse websites hechten weinig belang aan goed schrijven en originele inhoud. Ze staan vol met snel in elkaar gerammeld jatwerk. Het zijn dus geen verzamelplekken voor jouw ideale klanten. Want dat zijn kritische consumenten met oog voor kwaliteit, toch?

• En tenslotte: gaan lezers als ze een succesvolle post van je hebben gelezen nou eigenlijk wel op zoek naar je?

Iemand die dat kan weten is Henneke Duistermaat

Duistermaat is een Nederlandse die in Groot Brittannië woont. Ik ontmoette haar op de cursus van Jon Morrow. Sinds begin 2012 schrijft ze voor reuzen als Copyblogger, Boost Blog Traffic, Kissmetrics en het inmiddels opgeheven Blueglass. Haar eigen website heet Enchanting Marketing.

In de membersite van de Blogacademie gaf Duistermaat onlangs een interview, waar ze vertelde dat een post op Copyblogger haar gemiddeld 70 nieuwe abonnees oplevert (en ongeveer net zoveel comments – plus 2000 shares en tweets).

Een gastblog van mij op Frankwatching, in maart 2013, dat 50 comments kreeg en 650 retweets, leverde me 25 nieuwe abonnees op.

Ik zou dus pakweg 40 geweldige gastblogs moeten schrijven voor 1000 nieuwe abonnees, en Henneke 15. Een hele klus. Henneke verdient haar brood met copywriting, ik met lesgeven. Aan een goede post werken we allebei een dag. Henneke Duistermaat: ‘Of twee. Soms weleens méér. Dus ja, guest bloggen werkt, mits je in het Engels schrijft. Maar de waarheid is dat het bloody hard werken is.’

Na twee jaar elke week bloggen heb ik inmiddels zo’n 2000 abonnees: Henneke, na 1 jaar, 2500.

(PS oktober 2016: inmiddels heeft Henneke een veelvoud aan abonnees, en véél meer dan ik – dankzij haar kwaliteit, uiteraard, en het schaalvoordeel van de Engelstalige markt.)

Waarom belooft Jon Morrow elke cursist dan een makkelijke, snelle oplossing?

Omdat wij mensen allemaal erg van makkelijke, snelle oplossingen houden.

Seth Godin schreef al het ultieme commentaar op onze domheid:

Surgeons don’t sign up for medical school because they’re told that there is a simple, easy way to do open heart surgery.

 

Maar gáát het eigenlijk wel om abonnees?

Van al je lezers zijn alleen terugkerende lezers belangrijk. Abonnees keren terug. Ze vinden het leuk om post van je te krijgen. Ze zijn misschien eerder geneigd om iets van je te kopen. Om je tweets te retweeten.

Maar meer dan de helft van mijn cursisten komt toevallig op mijn blog. Via Google. Of via een tweet. Bij Duistermaat komen ze via de gastblogs of via Google.

Toevallig verkeer is dus nét zo belangrijk. En dat organische verkeer, zoals Google het noemt, komt vanzelf als je eenmaal een tijdje een actieve site hebt. Als mensen naar je linken, en jij naar hen; als ze over je tweeten en op Linkedin naar je verwijzen. Als je vrienden maakt online, als je met collega’s discussieert, als je actief bent op je vakgebied. Als er over je gepraat wordt omdat je de moeite waard bent. Als vakman, als vakvrouw, als mens.

En als je al dat werk in je blog hebt gestopt en in de promotie ervan… dán vinden je klanten je ‘vanzelf’.

Maar gáát het eigenlijk wel om klanten?

Ja. En nee.

Ja, uiteindelijk doe je al die moeite om in je onderhoud te voorzien.

Nee, toch is dat slechts een deel van het verhaal.

Neem de Blogacademie. Net zo belangrijk is dat dat blog me een boel online vrienden en collega’s heeft bezorgd. Zoals Henneke. Online vrienden die ik soms beter ken dan mijn real life vrienden. Online vrienden met wie ik ga koffiedrinken als ik toevallig in de buurt ben (want ze wonen overal en nergens), voor wie ik omreis op vakantie. Met wie ik direct verder praat waar we gebleven waren, op Twitter.

Natuurlijk.
We kennen elkaar.

De mensen die laatdunkend doen over online communicatie hebben er niks van begrepen: taal is energie. En online, zonder lichaam, spreek je nog méér dan in het echt van ziel tot ziel.

Zonder die online vriendschappen zou het internet een kille plek zijn.

Het zijn de mensen die het de moeite waard maken.

Uiteindelijk gaat het altijd om contact.

 

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

57 comments

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.