Leert goede schrijvers de laatste 20%

Ritme: een cruciale schrijftechniek

Een zin kun je proeven.

Je rolt hem over je tong en je denkt: pittig genoeg? Moet hij fijner gesneden? Chop-chop? Of liever zacht en plakkerig?

Je smakt met je lippen. Nee, precies goed.

Goed ritme

Herinner je je dat de juf zei: ‘Kinderen, vandaag gaan we iets belangrijks doen. We gaan een opstel schrijven, en we letten op ritme’?

Nee?

Je leraar Nederlands dan? Dat hij in een les over Kaas van Elsschot begon over diens uitgekiende ritme?

Nee?

Onbegrijpelijk.

Dan lees ik Elsschot zelf wel even even voor.

Citaat uit de eerste bladzijde van Kaas van Elsschot.
Uit: Kaas, van Elsschot. Rechtsklik op het plaatje voor een grotere weergave in een nieuw tabblad.

Hoewel de zinslengtes verschillen, lees je de vele zinsdelen hardop als korte zinnen. Die hebben allemaal zo’n beetje dezelfde lengte. Waardoor de nadruk valt op: dommelen, pluizen, dommelen, pluizen.

Mooi.

Elsschot maakte het ritme niet totáál staccato – slaap, pluis, slaap, pluis – maar kabbelend – dommelen, pluizen. Qua klank passend bij het wollige bewustzijn van iemand met dementie. En qua zachtheid bij de weemoed die je voelt bij een ouder die langzaam verdwijnt.

Je denkt misschien: ‘Nou, en? Wat moet ik daarmee in mijn stukkies op Linkedin?’

Think again.

  • Is ritme belangrijk in muziek?
  • Is ritme belangrijk in dans?
  • Is ritme belangrijk in spraak? Denk aan de retorische herhalingen van Martin Luther King’s I have a dream. (King was een whooper: zijn preken en zijn toespraken grenzen aan zang.) Denk aan stotteraars. Denk aan de reporters op Amerikaanse zenders die geen pauzes laten vallen tussen hun zinnen, uit angst dat kijkers afhaken.
  • Is ritme visueel belangrijk? Zeg: hoe tekst, witruimtes en tussenkoppen elkaar afwisselen op een pagina?

Daarom.

Jouw stukkies knappen óók op van meer focus op ritme.

Ik geef een voorbeeld

Je kunt schrijven:

Kees wou scheiden. Hij bereidde het maandenlang voor. Marion had er geen erg in. Hij zat uren op Funda, hij betaalde opeens alles van de en/en-rekening, hij nam een abonnement op de sportschool. Hij was zelden meer thuis.

Hij stelde het boeken van het bezoek aan Bob, in Florida, ook steeds uit, terwijl hij normaal altijd zo op voordeeltjes uit was. En Marion zat ondertussen maar in het zwembad, voor het A-diploma van Emma en het B-diploma van Olivier. Tot ze op een dag haar boodschappen bij Albert Heijn niet kon betalen, omdat haar pinpas het niet deed.

Maar je kunt er ook dit van maken, met effect op het einde, dankzij een plotselinge verandering in ritme:

Kees stelde het boeken van de vlucht naar Bob, in Florida, steeds uit. Hij nam een abonnement op de sportschool. Hij was zelden thuis, maar Marion merkte niks, op de bank in het zwembad, voor het A-diploma van Emma en het B-diploma van Olivier. Pas toen haar pinpas het niet deed bij Albert Heijn, begreep ze waar hij mee bezig was. Scheiden.

Een goed ritme geeft ook in korte tekstjes meer focus

Een voorbeeld: de Mastodonbio van Wim Aalbers:

Buitenstaander en binnenkomer. Meedoener en tegenbeweger. Grunn en Utereg. Gelukkige. Fietser. Pianoman. Opa.

Drie keer raden welke identiteit hij het leukste vindt?

De Linkedinbio van Jochum Jarigsma:

Ik help bedrijven aan meer omzet. Vraag me hoe.

Nog eentje?

Eerlijk gezegd past bijna niemand de ritmetruc toe, dus ik zoek me al een uur suf. Mag ik voor één keer een goede tagline nemen, die nog net iets beter kan? Is niemand dan beledigd? (Op mijn teksten mag je ook altijd kritiek leveren. Graag zelfs.)

Robin Timmers. De grootste copywriter van Nederland. Letterlijk, hè.

Een mooie bio voor iemand van 2.01 m.

Maar als Timmers het woordje schrapt, is de stelling krachtiger – dat is onnodig verontschuldigend. Bovendien valt de nadruk dan echt, en volledig, op het laatste woord. En iedereen snapt sowieso al dat er iets aan de hand is met die aanduiding, als je er letterlijk achter zet. Dus wie meer wil weten moet dan klikken.

En dát wil je.

En nou jij.

Plaatje van een blad. Einde van de post.

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

29 comments

  • Drie keer raden lukt me niet, twee keer wel. Is Wim het liefst opa? Of toch Pianoman?

    En belangrijker waarom dan?

    Dank voor je leuke blog!

    • Opa. Bij een lange reeks, en zeker als de woorden ook nog in lengte afnemen, valt de nadruk op het korte, laatste woord. Zie het als een lange uitademing, waar nog een zuchtje achteraan komt. Dat zuchtje valt op.

    • Hm… dat geloof ik niet. Of bedoel je met spoken word die nieuwe poëzie-voordracht-mode?

      Maar nee, elke tekst kan meer of minder ritmisch klinken, al naar gelang de schrijver er zorg aan besteedt. Leg de klemtoon van een tagline maar eens op de laatste lettergreep, of juist niet. En hoor het verschil.

      We gaan minderen.
      We kopen minder.
      We kopen niks.

  • Dank voor het heerlijke blog met mooie voorbeelden. Je gaf eens de tip om teksten hardop voor te lezen. Dat helpt.

  • U wilt ritme? Hier is ritme, lol.
    WONDERKIND VAN ALLE MENSEN

    het moet schreeuwen
    om de wil te tonen
    gelukkig, aan elke voet vijf teentjes

    honger naar melk, honger naar meer
    de smaak van alles
    een kusje, een krasje
    kijk uit! niet teveel!

    leren lopen, leren fietsen
    zonder handen de heuvel af
    stoere jongens ferme knapen
    leren schrijven, leren schaken
    leren lezen maar begrijpen ho maar

    tienduizend gehaaste ontbijtjes
    cadeautjes voor de goede sier
    een dekentje over de wanhoop
    te weinig te laat

    dan, uitgewoed de heuvel af
    nog één keer dan
    met losse handen de diepte in

  • Halverwege je blog raakte ik afgeleid. Minstens 10 minuten filmpjes van whoopers zitten kijken. Toch de weg weer teruggevonden. Dank je :-)

        • Dank je. Dat is een goed blog, zeg. Beter dan de meeste dingen die ik heb gelezen over writer’s block. https://www.zekyr.com/artikelen/writersblock Omdat je het zelf hebt gehad en hebt opgelost (overwonnen is te heldhaftig).

          Helaas heb je geen comments aanstaan, dus ik reageer even hier.

          Ja, er is altijd een oorzaak. Voor je proefschrift: je had geen strak plan. Te grote heuristieke ruimte. Plannen helpt bij grote klussen. (Outline = opzet). Invalshoeken helpen bij grote onderwerpen.

          Geen zin: procrastination: ook een reden.

          Mijn eigen probleem vorig jaar: na 11 jaar zijn de onderwerpen op. Mijn oplossing nu: minder vaak iets nieuws schrijven en niet te lang over nadenken. Maar ik mis nog wel de echt creatieve onderwerpen buiten het schrijven, die blijven wat ongrijpbaar.

          • Wel bijzonder, zo’n compliment van Kitty. Even kijken… ja, jij was het echt. Nu wil ik ‘m reposten op LinkedIn en jou even noemen.

            Om heel eerlijk te zijn, heb ik vrijwel nooit schrijversblok. Ik schrijf tegenwoordig ook steeds minder over schrijven en ineens heb ik zeeën van onderwerpen waar wat over gezegd moet worden.

            Al die marketing kids schrijven al over schrijven. Gigantisch saai. Schrijven moet je gewoon doen.

            Behalve wat jij schrijft. Dat is serieus meesterlijk. Heeft impact op mijn eigen schrijven.

            • Je hoeft natuurlijk niet alleen een block te hebben als je schrijft over schrijven, maar dat bedoel je ook niet denk ik. Vroeger schreef ik over wat er maar in me opkwam: mijn tics, mijn woede op de ggz vanwege mijn overleden zoon, mijn man, soms heel voorzichtig over mijn jongste zoon, gekke vriendinnen – anyway, slices of life. Maar daar heb ik er tegenwoordig weinig meer van, tenminste, ze komen niet in me op. Waarom niet? Omdat de kinderen uit huis zijn, mijn ouders overleden, vriendinnen met pensioen gaan? Omdat er minder gebeurt? Omdat je rond je zestigste merkt dat er al veel mensen om je heen ziek wordemn en doodgaan, omdat het allemaal minder belangrijk wordt? Of omdat de echte wereld zo bedreigend is geworden – oorlogen, klimaat enz? Ik weet het bij god niet, maar ik mis het wel.

              Ik wil eigenlijk zeggen: de meeste blogs hebben niet zo’n lange levensduur. Op een gegeven moment is alles gezegd, hetzelfde geldt voor columns in de krant. Dat is eigenlijk geen writer’s block.

              • Ik kom nog een keer terug. Sorry. Maar wat je schrijft over je overleden zoon, vraagt om een reactie. Geen enkele moeder mag dit meemaken. Toch gebeurt het. Mijn moeder heeft het twee keer meegemaakt. Hoe kom je zoiets te boven? Maar mijn 82-jarige moeder straalt. En jij ook in je woorden.

                Ik snap wel wat je bedoelt met dat alles al geschreven is. Blogs, columns. maar essays dan? En boeken? En wat van een wereld die altijd naar z’n eigen ondergang toe holt? Wat mij betreft, zal ik ooit copy van writer – en tekst van schrijver – weg kunnen laten en dan al roepend ten onder gaan.

                Ik zal je taggen wanneer ik jouw naam noem bij mijn repost op LinkedIn.

                • Twee keer! Mijn god. En ja, het leven gaat toch door. Mijn schoonmoeder zei tegen me: ‘Het leven is voor de levenden.’ Die simpele contstatering hielp me enorm.

                  Schrijven: je bent een echte liefhebber!

                  Weet je dat ik gisteren pas doorhad dat ik jou allang ken? Waarom staat er geen bio en geen foto op Zekyr?

                  • Een poosje geleden schreef ik op Instagram dat het tragische aan de levenden is dat zij doden herinneren die zichzelf al vergeten zijn. Natuurlijk weet ik dat helemaal niet, maar in deze wereld lijkt het wel zo.

                    Er staat trouwens wél een foto en een bio van mij op home. Helemaal onderaan. Een glimlachende Jos.

  • Ik vind dit de moeilijkste schrijftechniek van allemaal. Bij mij wordt het al snel staccato (net als deze tekst 😃).

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html