Wat is een snelle blog opzet? (Want echt, je hebt geen minuut te verliezen)

wat is een goede blog opzet‘Zeg, wat zijn jullie eigenlijk van plan met mijn kamer?’

Ik kijk mijn zoon verbaasd aan. Hij gaat naar een vakantiehuisje om zijn eindwerkstuk af te maken.
‘Niks’, zeg ik. ‘Over een paar weken ben je er toch weer?’
Hij lacht. ‘Nou. Als het aan mij ligt kom ik niet meer terug. Nee, dit is het moment dat ik emotioneel het huis uit ga.’

Jazeker, ouders van jonge kinderen, zo is de realiteit.

Dus ik ga geen minuut van je kostbare tijd meer verspillen. Ik geef direct antwoord op een veelgestelde vraag:

Wat is een goede blog opzet?

Ik laat er drie zien en ik doe ze meteen even voor.

Allereerst: de beste blogs geven antwoord op vragen. Dus: jij wil een vraag van je klant beantwoorden. Makkie, zou je zeggen.

Wat is de lekkerste Hollandse kaas? 

Leerdammer natuurlijk.

Maar ja, ook al kun je élk boek en élke film samenvatten op de achterkant van een visitekaartje, het leven is nou eenmaal geen uittreksel. We willen vermaak. Dus er moet méér tekst bij.

Kaas

1. De I’ve been there-opzet

Deze opzet gebruikt een oude copywritingtruc: denk mee met je lezer. En vooral: laat merken dat je hem snapt. Ja, zelfs: dat je weet wat hij doormaakt. Zijn ongemak. Zijn wanhoop. Zijn lijden.

Een blog over wat de lekkerste kaas is zou dus zo kunnen beginnen:

‘Proeven?’ zegt de kaasboer.

Je schudt je hoofd. Je bent wel gek: dan raak je nóg meer in de war. Voor je het weet koop je wéér de kaas die je het laatst geproefd hebt. En dat wil je niet. Niet meer. Want jij bent op zoek naar de al-ler-lek-ker-ste Nederlandse kaas.

‘Wat raadt u aan?’, vraag je.

Dat had je beter niet kunnen doen. De kaasboer begint een tirade over de teloorgang van boerenkazen, over oude kazen die helemaal niet oud zijn en over hoe alle smaken steeds meer naar het internationale gemiddelde neigen.

Je sluit je oren. Je zucht. Voorzichtig, zodat hij het niet merkt.

Nu heb je je lezer uitgelegd dat je zijn emoties snapt. De volgende stap is: laten zien dat je óók snapt wat hij allemaal al heeft geprobeerd om zijn probleem op te lossen.

Kaas

Drie weken zoek je nu al naar een simpel antwoord: wat is, objectief gezien, de beste kaas?

Je hebt alle kaasboeken in de bibliotheek gelezen. Je hebt nachten rondgedwaald op kaasblogs en in kaasfora, in de hoop dat iemand het al een keer heeft uitgezocht.

Je vriendin vlucht naar de sauna. Je vrienden vragen niet meer of je iets komt drinken. En zelfs je moeder slaat haar zondagse telefoontje over: begint hij nou alwéér over die kaas?

Het is een obsessie. En je moet er vanaf. Snel. Maar hoe?

Kaas

Vanaf hier schrijft het blog zich verder vanzelf. Jij, als kaasexpert, legt uit welke stappen nodig zijn om tot de beste keuze te komen. Je schrijft:

Dat zal ik je nu eens even haarfijn uitleggen. Het enige wat je hoeft te doen, is dit stappenplan volgen. Stap 1…,

Werkt deze opzet? Ja, hij werkt prima. Hier staat een voorbeeld van een blog dat zich flink inleeft.

2. De 3 vragen-opzet

Misschien hou je het liever netjes. Je wil je lezer niet manipuleren. Onzin natuurlijk, want alle communicatie is manipulatie. Maar vooruit. Het kan ook zonder huichelen.

Bij deze opzet is het handig om je inleiding achteraf te bedenken. Eerst stel je de hoofdvraag:

Waar vind je de lekkerste kaas van Nederland?

Dat wordt je kop. Dan stel je drie vragen die je zelf beantwoordt. Met de antwoorden help je je lezer om zijn eigen conclusie te trekken.

Kaas

Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kom ik er achter welke smaak het best bij mij past?
  2. Wat geeft een kaas zijn smaak?
  3. Waar vind ik een kaas met die ingrediënten?

Waarom drie vragen? Omdat je geen boek schrijft, maar een blog. Meer dan drie punten heb je niet nodig voor een beknopt stuk.

Hoe weet je wélke vragen je moet stellen? Dat weet je, want jij bent de kenner. Jij weet welke dingen je lezers nooit snappen, welke vragen je keer op keer krijgt. En hoe je het stap voor stap uitlegt.

En dan nog de inleiding. Die mag kort zijn. Je kunt humor gebruiken, of feitelijk blijven. Bijvoorbeeld:

Wil je je productiviteit vergroten? Doe het in kleine stapjes. Begin met uit te zoeken welke kaas je het beste bevalt.

Kaas? Jazeker. Want reken eens uit hoeveel tijd het je oplevert als je voortaan meteen de juiste kaas grijpt. Als je twee keer per week een stuk kaas koopt, sta je gemiddeld wel 5 minuten per week te twijfelen bij het koelvak. Ofwel 260 minuten per jaar. Op de komende 50 jaar: 13.000 minuten, of 216 uur.

Strak plan. Maar hoe kom ik er achter welke kaas het beste bij mij past?

Enzovoorts.

Kaas

3 De journalistieke opzet: kop – lead – tekst

Voor informatieve blogs is de journalistieke opzet geschikt. Hij werkt zo:

Eerst formuleer je de kop. Je bepaalt dus vóór je gaat schrijven wat de kernvraag van je stuk is. In journalistieke termen: je invalshoek. In dit geval is dat:

Hoe vind je de beste kaas?

In je dikgedrukte inleiding, de lead, noem je vast de hoofdelementen van je stuk:

‘Als ik weet wat de beste kaas is voor ons gezin,’ dacht Karel G. uit U., ‘dan kan ik die voortaan metéén kopen. Dat scheelt me veel tijd, omdat ik altijd minutenlang sta te twijfelen voor het koelvak.’ Maar hoe kom je daar nou achter? Het kostte G. drie maanden, talloze treinreizen en zijn volledige beltegoed, maar toen wist hij het. De optimale kaas voor zijn gezin was: Leerdammer. Een verslag van zijn zoektocht.
Kaas

In de journalistieke opzet hou je niks achter. De belangrijkste informatie zet je meteen voorin je stuk, zodat je lezer precies weet wat je gaat bespreken.

Na de lead werk je de elementen uit de lead rustig uit: elk deelonderwerp krijgt zijn eigen alinea.

  • hoe kwam Karel G. op het idee?
  • waar begon hij zijn zoektocht?
  • waarom was het zo moeilijk om er achter te komen?
  • wie sprak hij allemaal?
  • wat vond zijn gezin ervan? En, ook belangrijk:
  • houdt hij nu écht elke week 5 minuten over?)

There you go: 3 manieren om snel een blog op te zetten

Gebruik ze, zou ik zeggen.
Want je hebt geen seconde te verliezen.

zo zet je snel een blogpost op
Geen seconde
Blog tips

39 comments

Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.