De beste manier om comments op je blog de nek om te draaien

blog comments such a nuisance

Een blog zonder comments is dood.

Echt?

Echt.

Een blog zonder comments is éénrichtingsverkeer.

De Mona Lisa zonder toeristen.

De minister-president zonder camera’s.

Joe Speedboat vóór het stuk van Maarten Dessing.

Zo’n blog is goed, misschien

Maar het is er leeg. Dus als twijfelende bezoeker kijk je éérst nog even verder.

Sterker: bij de beste blogs zijn de comments interessanter dan het blog zelf.

Ze vullen aan, spreken tegen en geven argumenten waar de schrijver niet aan dacht.

De lezers denken actief mee.

Ik heb het over de beste blogs

Daar zijn er niet veel van.

Een geweldige discussie was er deze week op het online marketingblog van Mark Schaefer, over Copyblogger’s beslissing om het commentaar te sluiten.

(Copyblogger is één van de nestors van content marketing.)

commentaar krijgen op je blog

De keuze van de foto is trouwens bizar: twee mensen in gesprek, als illustratie bij een besluit om de conversatie te beeindigen.

Copyblogger’s Sonia Simone – hier in een interview – legt uit dat blogcomments hun waarde hebben verloren: discussies vinden nu plaats op social media. Dáár kun je dus veel makkelijker nieuwe lezers aantrekken dan op je eigen blog.

Schaefer trekt dat in twijfel:

Belangrijkste bezwaar van Schaefer

Belangrijkste bezwaar van Schaefer

Nou is die Schaefer een marketing-man

Zijn eerste vraag is dus: is het zakelijk gezien slim?

Does it make business sense?

Does it make good business sense?

Dáárom heb ik soms een hekel aan marketers.

Er is verdorie nog wel méér in de wereld dan good business sense.

Betrouwbaarheid. Gulheid. Iets doen omdat je ervan geniet.

Het belangrijkste voordeel dat hij ziet is dit:

link juice

link juice

De commentatoren onder de post zijn verdeeld.

(Zelf sta ik er ook bij, als nieuwsgierig Aagje, want ik was toevallig net ter plekke toen een editor van Copyblogger zich in de discussie begon te mengen. Laten we wel wezen: het blog van Schaefer is invloedrijk. Dáár wil je als Copyblogger de opinie wel beïnvloeden.)

Verschillende mensen wijzen er op dat Copyblogger allang geen blog meer is, maar een magazine.

trade magazine

trade magazine

En ja, wie een abonnement neemt op de blogupdates van Copyblogger ziet tegenwoordig dit:

een rss-feed om de abonnees te administreren:   Copyblogger is niet langer geïnteresseerd in emailadressen van lezers. Alleen van mensen die zich inschrijven voor de gratis Mycopyblogger community - waar ze continu een upsell krijgen aangeboden naar betaalde diensten

een rss-feed om de abonnees te administreren: Copyblogger is niet langer geïnteresseerd in emailadressen van lezers. Alleen als ze zich inschrijven voor de gratis Mycopyblogger community – waar ze een upsell krijgen aangeboden naar betaalde diensten

In de discussie komt Copyblogger’s Jerod Morris daar ook rond voor uit:

lezers moeten meteen door naar Mycopyblogger, en zo naar de upsell Authority

lezers moeten door naar Mycopyblogger, en zo naar de upsell Authority

Nou èn, vraag jij, who cares?

I care.

Het is een ethische beslissing voor een voorloperblog om het commentaar af te schaffen.

Niet dat Mark Schaefer zíjn commentaar snel zal sluiten, of ik het mijne, of jij het jouwe.

• Comments zijn waardevol als aanvulling op een post

• Comments zijn de makkelijkste manier om met de schrijver van een post van gedachten te wisselen

• Je ontmoet de meest actieve lezers onder een blog – slechts een páár procent van de lezers reageert online. Dat zijn overtuigde fans, mensen die een uitgesproken opinie hebben over het onderwerp van je post, of collega-bloggers. Het zijn hoe dan ook je meest betrokken lezers. Als schrijver wil je daarmee in gesprek blijven.

Ik moet er niet aan denken dat ik nooit meer comments zou krijgen.

Ik zou het niet volhouden

Ik heb feedback nodig. Steun. Grapjes.

Dat is juist het mooie van bloggen: anders dan vroeger, toen ik voor de krant schreef, krijg ik direct commentaar van lezers.

Wij zijn ook maar gewone mevrouwtjes en meneertjes, die op onze eigen studeerkamers een beetje zitten te typen.

Voor gewone mevrouwtjes en meneertjes als jij en ik zijn comments een teken dat we iets goed doen: het duurde ruim een jaar voordat de Blogacademie méér dan een handjevol comments kreeg. En dat was een zwaar jaar. (Onder comments reken ik ook retweets, Facebook shares enz. Natúúrlijk heeft de discussie zich deels naar social media verplaatst. Zelf laat ik mijn enthousiasme voor een blogpost ook vaker zien met een retweet dan met een comment. Vandaar dat ik de plugin Twitter Mentions As Comments heb geïnstalleerd, om retweets in mijn comment stream te plakken. Mocht je hem ook willen uitproberen: let op de nu benodigde hack, bovenaan de post.)

Brian Clark, de oprichter van Copyblogger, ziet dat anders:

sales

sales

En daar zit natuurlijk de crux

Content marketing heeft als doel bekendheid te geven aan diensten of producten.

Niet door reclame te maken, maar door gratis kennis te delen.

Uiteindelijk is verkoop hoe dan ook een van de redenen.

En Copyblogger, dat sinds Brian Clark in 2006 in zijn eentje begon te bloggen uitgroeide tot een goedlopend bedrijf, is inmiddels zo gevestigd dat het geen goodwill meer nodig denkt te hebben.

Het heeft een heel leger freelance bloggers die de dagelijks wisselende posts leveren.

De contacten die Copyblogger tot vorige week met zijn lezers in de commentaarsectie onderhield, stopt het nu achter een premium wall. In de membersite Authority.

Het is gewoon een nieuw verdienmodel

Ik moet niet zeuren, zou je zeggen. Want zelf heb ik ook een betaalde membersite, voor oud-cursisten.

Dus waarom ben ik zo verontwaardigd?

Uit spijt en naïviteit. Omdat bij Copyblogger, net als bij Facebook en Google en al die apps die onze gegevens blijken door te verkopen, winstmaximalisatie steeds het enige doel blijkt. Zodra de gebruikers niet meer zonder kunnen, veranderen de voorwaarden.

Stel dat jij nou óók van je comments af wil

Wat is dan een verrekt goeie manier om ze kwijt te raken?

Ik heb er één ontdekt.

Vorige week dacht ik: kom, we doen een experiment.

Ik zet mijn héle blogpost in mijn nieuwsbrief, in plaats van alleen het eerste stukje met een lees verder-knop.

Dat zag ik bij allerlei Amerikaanse bloggers, dus kennelijk was het een methode die werkt.

Ik vroeg me nog wel even af of het geen commentaar zou schelen – maar zelf klik ik bij zulke nieuwsbrieven óók altijd snel door naar de website, omdat de opmaak daar lekkerder leest.

Ik heb het geweten

Een paar enthousiaste lezers mailden of ik het alsjeblieft zo wil houden.

En verder daalde het aantal comments en retweets van de post tot een dramatisch dieptepunt.

Toen ik op Twitter meldde hoe slecht het experiment verliep, stuurde Henneke Duistermaat me een link naar een blog dat precies de voors en tegens uitlegt van het wel of niet plaatsen van je hele blog in je nieuwsbrief.

Het kost je comments, bezoek en dus een daling in je Google-ranking

Aangezien de meeste van mijn cursisten via een Google search komen, kan ik me die daling niet veroorloven.

En omdat ik net zo onzeker ben als jij, voel ik me ook niet gelukkig zonder comments en retweets.

Anders dan Brian Clark, die genoeg schijnt te hebben aan het tellen van zijn sales ;-)

 

PS. Het ís mogelijk dat mijn vorige post gewoon super saai was. Maar ik durf het experiment niet te herhalen. Een collega-blogger wil dat binnenkort wel doen. We houden je op de hoogte.

PS 2: Een podcast van Jay Baer met Brian Clark over de veranderingen bij Copyblogger: vanaf minuut 19 gaat het over de comments.

53 reacties op “De beste manier om comments op je blog de nek om te draaien

  1. Ik vind het ook blasé. Ben toch benieuwd of dit werkt. Ik heb me onlangs afgemeld, omdat ik het gevoel kreeg dat het massaproductie is geworden. Ik wil ook vóór de premiumwall waardevolle informatie krijgen en entertaind worden.

  2. Ja, als je het mij vraagt: dat vorige blog was saai, net zoals dit blog. Andere mogelijkheid: ik begrijp niet waar je heen wil of ik begrijp de content niet. Ik houd ook niet van al die Engelse citaten want ik beheers die taal niet genoeg als het te vaktechnisch wordt. Who cares?

  3. Mmm… ik zit (nog) niet in de blogwereld, maar vind je post wél interessant en lees op jouw suggestie nu het hele verhaal van Mark Schaefer over Copyblogger. Hij schrijft ook: “SEO will always matter to some extent. But here is what matters even more in the long-term: True emotional connection.” Yep. Mee eens. Sorry, saai comment.

    • Nee, dat is helemaal niet saai!
      Ik geloof daar namelijk ook in. En Mark Schaefer ook. Toch hinken we allemaal op twee benen: hij roept óók meteen aan het begin van zijn stuk dat hij vindt dat iedereen mag doen wat hij wil, als het maar good business sense is.

      En toch geloof ik niet dat hij voor zichzelf alleen maar uitgaat van ‘good business sense.’ Hij heeft duidelijk plezier in schrijven, optreden, contacten leggen, zijn podcast met Tom Webster is heel geestig – het is iemand die geeft om ideeën. Die onderzoekt en een beetje provoceert. CB is een blog waar je van alles leert over online marketing, maar dan op technisch niveau.

      Het is nogal ingewikkeld om er een goed oordeel over te vellen. Ik breek er mijn hoofd tenminste al een paar dagen over.

      Aan de ene kant vind ik óók dat iedereen mag doen wat hij wil. Er zijn geen regels. Aan de andere kant voelt de move van CB als verraad aan hun eigen uitgangspunten. Dan nog mogen ze doen wat ze willen. En ik ben gisteren de oudste blogs van Brian Clark gaan lezen en daar is hij inderdaad ook al uitgesproken commercieel. Ikzelf las CB een jaar of twee geleden veel, toen schreef Sonia Simone vaker en het blog had een andere toon. Creatiever, voor mijn gevoel. Mooier geschreven.

      Kortom, deze hele discussie is emotioneel.

      • Scheafer zegt ergens in de comments “engagement is difficult to scale”. Dat is volgens mij de crux. Een blog bestaat bij de gratie van de lezers, die komt eerst. Zonder lezers geen contact, geen reuring, geen sales.

        • Ja, dat klopt. Ze bieden natuurlijk nog steeds een mogelijkheid tot engagement, maar dan in de membersite. Betaalde dus. Die Mycopyblogger biedt geloof ik alleen een goede toegang tot het CB archief – ik zal me eens aanmelden om te kijken wat je daar nu krijgt.

          Hoe dan ook, ze zijn marktleider en ze zijn al beroemd. Ze verdienen meer, geloof ik, aan de verkoop van de WordPressthemes en de rest dan aan de blog-kant. Dat soort dingen zou je ook moeten weten om hun beslissing te kunnen beoordelen. Simone vertelde vorig jaar ook dat ze zelf copywritingcursussen willen gaan geven. Dus er zijn meer verschuivingen.

  4. Mijn theorie is, dat ze CB gaan opsplitsen. En dan heel gericht publiek opbouwen voor elk nieuw deel. CB als holding…
    Als ze dat doen, dan meld ik me weer aan. Voor specifieke onderwerpen.

  5. Zou goed kunnen. CB is natuurlijk al een holding. Ze verdienen aan themes en programma’s, aan de membersite (online marketing kennis) en straks aan copywritingcursussen.

    En dan nog blijft de vraag waarom ze niet gewoon een mannetje blijven betalen voor de comment moderation.

  6. Er is een groot verschil tussen de blogs van Mark Schaefer en Copyblogger. Mark Schaefer is er als mens en hij gebruikt zijn blog om relaties op te bouwen. Hij stelt ook vaak vragen, terwijl Copyblogger vooral antwoorden probeert te geven.

    Copyblogger is groot aan het worden. Het is een bedrijf. En de oprichters zijn er minder aanwezig. De passie is er wat mij betreft een beetje uit. Als je kijkt naar de comments die er in recente maanden op Copyblogger achtergelaten worden, dan zie je dat er weinig diepgang is – weinig goede vragen, weinig ideeen die echt wat aan de discussie toevoegen. Vooral veel commentaren die gewoon herhalen wat er al in de blog post staat of alleen maar zeggen “goeie post”. Daar heb je dus weinig aan.

    Als zzp’ers willen wij juist wel, lijkt me, ons blog gebruiken om contacten te leggen en een conversatie te starten. Ik vind dit juist het leukste van bloggen.

    • Ja. Dank. Helder. Dat is het inderdaad.
      Dat ik ze een voorbeeldfunctie geef is eigenlijk alleen emotioneel. Dat zijn ze al een hele tijd niet meer. Om de redenen die jij noemt.

      Enne.. je kunt ook geen goeie comments verwachten als je jezelf alleen nog maar als een bedrijf ziet.

  7. Tsja, professionalisering… af en toe kom je dit tegen in grove vormen. Zal best business wise zijn, maar user un-friendly. En er is niks aan te doen. Zit alweer meer dan twintig jaar op internet en het valt me op dat het vooral Amerikaanse bedrijven zijn die op deze wijze opereren. Hoewel, in Nederland had je het je het weblog.nl debacle van Sanoma. Onderstreept maar 1 ding: eigen blog is goud waard. En: als ze zonder ons kunnen, kunnen wij ook zonder hen.

  8. Van Saai naar boeiend

    Kitty…ik vind je blog met al die mooie reacties verre van saai meer. Begin jullie bloggers zelfs te begrijpen. Maar waarom zit je er zo mee dat reacties door je Amerikaanse vriendjes afgeschaft worden ? Reacties schrijven is toch alleen maar een techniek om binding met je lezers te intensiveren. Alles verandert en de manier waarop we zoveel mogelijk lezertjes vangen past zich ook aan. Allemaal techniek die dienstbaar is aan het doel. gelezen worden. Wat blijft is de kwaliteit van het blog, de zeggingskracht, de inventieve manier waarop je woorden mengt, hutselt, plakt zodat het geheel je lezertjes aanspreekt.
    De techniek moet je overlaten aan techneuten en jij bent er voor de inhoud. Die inhoud pluk je uit de inspiratie, het kwantumveld en als jij en ik creatief echt presteren dan komen de lezertjes bijna als vanzelf en met hun komen ook de mannen en vrouwen die er voor zorgen dat je boodschap gepost wordt en bij de juiste mensen in de bus valt. Ik wil best een goede blogger zijn, maar spaar me voor de techniek er om heen. Daar heb ik mijn team van techneuten voor: Lars en Mitchell. Trouwens waarom maak je je zo emotioneel druk ? Bang om te veranderen ? Heel menselijk. Hebben we allemaal. Maar alles verandert en je vasthouden aan tradities (daar lijkt het op) is zeker op internet erg ongezond. Net als het geloof in google. Iets anders… wat is er mis aan om commercieel te zijn ? Geld is belangrijk om je leven vol te leven en bijvoorbeeld zo’n blog cursus bij jou te doen. Daar verheug ik me op .

    • Goeie vragen.

      1. Als zelfstandigen (mijn doelgroep) doen we bijna alles zelf. Ikzelf begin steeds meer uit te besteden, maar dat is pas sinds kort. En nee, comments zijn wel belangrijk, en bezoek is belangrijk. Lezers komen niet vanzelf, reclame maken hoort erbij. Zonder interactie is het werk minder leuk én het kost je (als klein blog) punten op je ranking in Google. Als je een dienst aanbiedt die mensen vooral vinden door te googelen is die ranking belangrijk.

      2. Ja, ik reageer veel te emotioneel. Henneke heeft in haar commentaar helemaal gelijk en ze zegt het in een paar woorden, waar ik een heel blog neem. Waarom? Omdat ik het vak heb afgekeken bij Copyblogger, zoals bijna iedereen, omdat ik ze jaren als een bijbel heb gelezen, omdat ik een grote bewonderaar ben van Sonia Simone. En omdat ze zo effing commercieel zijn de laatste tijd. Dat mag wel, maar het verdriet mij dat de oude creativiteit en het plezier een beetje is verdwenen daar. Ik lees ze al een tijd niet meer dagelijks.

      Ja, het is angst voor verandering. Niet echt, geen gierende paniek, maar ze waren een voorbeeld ook als business model. Niet meer, dus.

    • Haha, nee dat doen ze niet. Wat een zeikerds, hè ;-)

      Ik zou een plugin installeren die Facebook comments binnenhaalt. Social bijvoorbeeld – die haalt tweets en comments binnen. Alleen is ‘ie erg lelijk. Daar moet je programmeur dan wat aan doen. Er is ook een plugin die alleen Facebook comments binnenhaalt, die is iets mooier, maar ik weet even niet meer hoe die heet.

  9. De kosten lopen natuurlijk op zodra er meer bloggers bij komen en door de extra content gingen de inkomsten misschien omlaag? Dan moet er dus gekozen worden voor extra inkomsten of een kosten verlaging. Ze hopen nu op het eerste, terwijl misschien met minder bloggers en meer focus op kwaliteit en schaarste hetzelfde doel bereikt had kunnen worden?

    Wat betreft die Twitter plugin, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik snap je argument, maar vind je niet dat het ook de vaart uit de discussie kan halen? De tweets voegen daar vaak weinig aan toe.

    • Nee nee nee, de meeste bloggers bloggen gratis voor Copyblogger. De exposure is zo groot dat ze dat er graag voor over hebben. Daar zitten nauwelijks kosten.

      Stel dat iemand full time moet werken aan comments modereren dan kost het wel een jaarsalaris.

      Maar ik denk vooral dat de comments weinig meer toevoegden voor henzelf, zoals ook Henneke zegt hierboven. Dat ze zo weinig inhoudelijke waarde hadden dat het de kosten niet waard was.

      Over Twitter Mentions as Comments: twee overwegingen – vaak voegen mensen wel iets toe aan een tweet. Ligt aan het onderwerp van de post. Dan is het wel inhoudelijk interessant. Andere overweging: social proof.

      • Gratis!? Onder de titel “gastbloggen” dus. Daar was ook wat ophef over, qua effect op SEO. Maar dat houden ze dus wel aan? In ieder geval wel een interessante move. Lekker op een afstandje bekijken wat de consequenties voor hen zijn.

        Ik snap inderdaad wel waarom je de plugin gebruikt en ik raad hem ook vaak aan sinds ik de plugin bij jou ben tegengekomen. Maar ik kan me zo voorstellen dat er een punt komt waarop de plugin minder interessant is en je eenzelfde beslissing als CopyBlogger moet gaan maken.

        • Gastbloggen is geen punt, als je dezelfde inhoud maar niet twee keer gebruikt, toch?

          Comments worden pas een echt probleem als je 150.000 abonnees hebt en nog meer lezers ;-) Duurt nog even.

          Ik heb net een podcast beluisterd met Brian Clark (Mr. Copyblogger) over het besluit en het komt er op neer dat ze zoveel werk hebben aan de comments en de spam dat ze er geen zin meer in hebben. Voor de backlinks hebben ze niks meer nodig, hun positie kan niet kapot. En ze zijn inderdaad meer een magazine dan een blog, een nieuwe fase noemen ze het. Er staat een link naar de podcast onderaan de post nu.

  10. Ik vond het he-le-maal niks dat je het hele artikel in de mail deed.

    Waarom? Ik geniet van de anticipatie als je weer een geschreven snoepje aankondigt. Ik hou er van verrast te worden door de emoties die bepaalde aankondigingen van jou bij mij losmaken. Ik vind het leuk om zelf – middels een muisklik – te ontdekken of het een zuur snoepje is of een roomboterbabbelaar.

    Ik zie zo’n mail van jou binnenkomen, lees ‘m, en stuur hem op de momenten dat ik verstandig ben door naar mijn Omnifocus inbox, onder project: “straks lezen, leuk”. Maar ik geef toe, ik ben vaker niet verstandig dan wel verstandig als het om de combi “Kittyblog + time management” gaat. Want zelden kan ik me beheersen en klik ik direct op de link om het hele blog te lezen!

    Ik ben pas enkele maanden begonnen om regelmatig(er) te bloggen. Heb er zelfs een apart Twitter account voor in het leven geroepen omdat het vaak over dingen gaat die niets met mijn werk / onderneming te maken hebben. Ik heb het idee dat ik dat gescheiden moet houden, maar wellicht is dat achterhaald? Voor mijn zakelijk gedoe komt straks een apart blog, op mijn nieuwe site… die al veel te lang “under construction” staat.

    Mijn persoonlijke blog is ongenuanceerd en buitengewoon subjectief. Hij is eigenlijk niet bedoeld als marketing tool, het is gewoon mijn persoonlijke blog met mijn persoonlijke verhalen en ongenuanceerde mening over dingen. En ik zou best willen dat daar meer reacties op kwamen. Zoals Arjan Jonker in een eerdere reactie aangaf, reageert ook bij mij de meerderheid via Facebook, argh. Wat zou ik het fijn vinden als de hele rits Facebook reacties op mijn blog van gisteren gewoon onder het blog gegeven zouden worden. Ik denk dat ik dat de volgende keer maar gewoon eens ga vragen aan iedereen. :-)

  11. Grappig, dat je schreef:

    “Vandaar dat ik de plugin Twitter Mentions As Comments heb geïnstalleerd, om retweets in mijn comment stream te plakken. ”

    Terwijl ik al een tijdje had willen vragen of je geen plugin kan vinden om al die tweets en retweets buiten de commentaren te houden? Die voegen namelijk niets toe en zijn zeer hinderlijk. Soms lijken het ‘echte’ commentaren, met een link die naar iets anders lijkt te verwijzen, maar dan komt die toch weer bij het blogartikel zelf uit. Dat komt mede doordat de links versleuteld zijn; je kunt niet zien waarnaar ze verwijzen.
    Je kunt toch ook de blits maken door gewoon het aantal adviestweets te vermelden? Of ze desnoods in een aparte lijst te zetten, onder de normale comments.
    Ik merk dat ik die regels toch telkens weer zit te lezen, alsof het een reactie betreft, meestal vergeefs.

  12. @Kitty

    Dank voor je zeer informatieve artikel. Ik was een beetje sceptisch of dat online adverteren nou zo nodig was, maar ik zie nu dat je als beginnende ondernemer echt een compleet digitaal businessplan moet hebben. Ik ben mijzelf nu vooral aan het inlezen, want ik wil een goede start maken straks. Wat betreft het bloggen, want dat is iets wat ik ook wil; Kan ik niet gewoon negatieve blogposts verwijderen? Of geeft dat een slechte naam?
    https://www.dtg.nl/

  13. Ha Omar, ja, natuurlijk kun je negatieve comments weghalen. jij bent de baas. Ik doe het ook weleens. Dat wil zeggen: ik check altijd wie de afzender is. Is het een spammer, iemand die alleen maar reclame wil maken voor zichzelf en die niet ingaat op je blog? Die het waarschijnllijk niet eens gelezen heeft? Die gooi ik weg.
    Is het iemand die ongenuanceerd of grof commentaar geeft vanuit een totaal andere denkwijze dan die van jou, zonder dat hij of zij je andere posts lijkt te hebben gelezen? Die gooi ik ook weg.
    Is het iemand die je goed kent, die een slechte bui had en die iets schrijft dat jou kwetst? Die mail ik even om te vragen wat er aan de hand is.

    Overigens is de hele comments kwestie van Copyblogger alweer een jaar oud. Veel grote blogs hebben hun comments gesloten omdat er veel minder comments komen (content shock) en ook veel minder waardevolle comments. Copyblogger laat mensen nu eerst opt-innen voor je meer info krijgt. En ze sluizen je veel dringender door naar betaalde inhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *