‘If you don’t help people solve a problem they care about, then none of the rest of it works’ – interview met Sonia Simone, Sobcon 2013

Sobcon video interview Sonia Simone

Sobcon Chicago 2013. Vlnr: Elja Daae, presentator Carol Roth, Chris Brogan – op de rug

‘Ik kijk nooit naar mijn stats.’

Chris Brogan.

Een hele meneer in de Amerikaanse blogosphere.

‘If you haven’t jumped from my site to my list you’re not a prospect. It’s that simple.’

Hij zit bij ons aan tafel en kijkt ons grijnzend aan.

Sobcon

In 2007 opgericht als ontmoetingsplek voor Successful and Outstanding Bloggers. Staat nu voor Successful Online Businesses conference.

Ik was erbij, 3 en 4 mei, in Chicago. Samen met Sobcon-veteraan Elja Daae, die me had aangespoord om te gaan.

Had zij even gelijk.

Ik weet niet wat er nou precies zo goed aan was – in een gezelschap zijn waar iedereen het snapt? De immer-positieve Amerikaanse grondhouding van let’s win the war? De hartelijke mensen? De prettig-kleine groep (150) voor iemand als ik, die zich in vreemd gezelschap onveilig voelt?

Of al die grote namen uit de online marketingwereld zien en constateren dat ze net als wij gewoon óók vaker moeten sporten? Dat meneer X tegenvalt in het echt, mevrouw Y aardiger is dan ik dacht en meneer Z bescheidener dan hij op Twitter lijkt?

Al die dingen, maar vooral veel nieuwe ideeën

Ik kan ze niet allemaal in één blogje stoppen.

Ik kom er de komende weken op terug. Als ze ergens zijn gaan liggen, in mijn hoofd.

En als ik die hele stapel boeken uit heb, die ik heb meegenomen.

Voor nu: twee interviews. De eerste met

Sonia Simone

Sonia Simone, co-founder and CMO of Copyblogger Media. Talks to De Blogacademie about Bad Blogs, how Panda helps kill them, the importance of Great Writing, using scarcity in marketing and how hard you need to work to get Known, Liked an Trusted online

Sonia Simone, co-founder and CMO of Copyblogger Media. Talks to De Blogacademie about Bad Blogs, how Panda helps kill them, the importance of Great Writing, using scarcity in marketing and how hard you need to work to get Known, Liked an Trusted online

Ik heb haar al vaak geciteerd.

Omdat ze zo elegant en effectief schrijft.

In het echt blijkt ze rustig en weloverwogen. Met een mooie stem. Ze hoeft niks te faken: ze is gewoon zichzelf. Eerlijk en oprecht.

Gelukkig.

De laatste tijd wist ik niet goed wat ik van Copyblogger moest denken. Misschien omdat ik dat blog al zo lang lees, en er voor mij dus zelden meer iets nieuws in staat. Zeker omdat de bijdragen van de gastbloggers niet altijd even goed zijn, en omdat sommige van hun eigen redacteuren minder schrijven. De eerste dag op Sobcon legde Simone in een publiek interview uit waarom:

[In blogging generally] the most value will come from writing beginner content. But it is hard to keep writing about fundamentals, that is where the guest posts come in.’

In dat interview vertelt Simone ook dat ze Brian Clark en Chris Garrett ontmoette op Sobcon in 2008 – en dat ze Clark pas durfde te vragen of ze een gastpost mocht schrijven toen ze dronken was. Brian Clark richtte Copyblogger op. Samen met hem startte Simone Copyblogger Media. En later kwamen daar andere onderdelen bij, zoals Studiopress dat WordPress themes ontwerpt, en software voor membership sites. Elke tak heeft andere eigenaars. Simone: ‘We are really a software and education business for heart centered small entrepreneurs.’

Volgens Simone is het grootste probleem: hoe komen we aan meer goede en nuttige content op het web?

Daarover gaat ook het gesprek dat ik de dag erop met haar had.

Korte versie: Wanneer is bloggen succesvol? (45 sec.)

Lange versie: Sonia Simone on blogging (20 min.)

Chris Garrett

 

Chris Garrett, VP of Educational Content for Copyblogger Media and founder of Authority Blogger. Find him also on chrisg.com. Talks to De Blogacademie about who you blog for, how much to reveal of yourself on a blog and Wheter Crooks Can Blog Well

Chris Garrett, VP of Educational Content for Copyblogger Media and founder of Authority Blogger. Find him also on chrisg.com. Talks to De Blogacademie about who you blog for, how much to reveal of yourself on a blog and Wheter Crooks Can Blog Well

Chris Garrett is een Canadees die opgroeide in Engeland. Vandaar zijn Britse accent.

Garrett hoort al lang tot het Copyblogger-vriendenclubje, maar had altijd zijn eigen website, Chrisg.com, en een online marketing cursus: Authority Blogger.

Sinds vorig jaar is hij ook officieel medewerker van Copyblogger. Als hoofd Educatie.

Garrett is een bescheiden en introverte man, die gedurende het hele congres nauwelijks opkeek van zijn laptop. Hij is geen podiumtijger, maar hij denkt strategisch en legt helder uit. Een ideale leraar.

Chris Garrett interview

 

PS. Links:

• De persoonlijke website van Sonia Simone, Remarkable Communication
Sobcon-verslag van Elja Daae op Frankwatching
• De app waarmee ik de fotocollage onderaan de post heb gemaakt: Pic frame voor OSX en voor Android

 

Boven: vlnr Jane Boyd, Diana Mullins, Caroline Di Diego. Midden: Steve Farber. Onder: Elja Daae, Chris Brogan.