Leert goede schrijvers de laatste 20%

Hoe plan je een website?

zelf je site ontwerpen

Weet je nog? Je was vier.
Je vader nam je mee de stad in. Je hoefde niet te beslissen waar je heen ging. Hij pakte gewoon je hand.

Op je website wil een nieuwe lezer óók dat je zijn hand neemt.

Dat zal hij je trouwens niet vertellen. Hij wéét het niet eens. Maar hij is pas gelukkig als hij jouw informatie moeiteloos kan opnemen. Zonder enige ergernis.

We hebben het dus niet over pop-ups.

We hebben het gewoon over de belangrijkste informatie op de belangrijkste plek zetten.

O jee. Maar ik weet niks van websites. Wat nu?

Pak een vel papier. We gaan mindmappen.

Stel: je wil een website maken om een fotografiecursus te verkopen.  Schrijf álles op wat een deelnemer wil weten.

hoe kom ik aan een mooie website
Welke vragen heeft je lezer?

Denk er een paar dagen over na. Neem je laptop mee naar het café, trakteer vreemden op een cappucino, praat met ze over je cursus. Brainstorm net zo lang tot je alle mogelijke vragen boven water hebt.

Reken af, ga naar huis, en schrijf elke vraag op een post-it.

Plak je post-its van boven naar beneden op je keukentafel.

In de bovenste rij mag maar één plakkertje. In de rijen daaronder één of meer, maar liefst zo weinig mogelijk.

Wat is de allereerste vraag die je lezer beantwoord wil zien?

Wat de tweede?

Niet vals spelen:

je moet kiezen. Je lezer kan maar één onderwerp tegelijk verwerken.

En hoe logischer je haar denkpad ordent, hoe meer zij je website waardeert.

En dus jou. Want voor je lezer ben jij je website.

Dit is de keukentafelplanning van de fotografiecursuswebsite:

website plannen
planning van een homepage voor een fotografiecursus

Nu heb je een pad gemaakt door de informatiechaos: je weet in welke volgorde je je lezer het snelst en het meest effectief informeert over je cursus.

Die informatie gaat in dezelfde volgorde op je homepage. En in je navigatiebalk.

homepage ontwerpen
Homepage fotografiecursus

Je bent klaar voor de volgende stap.

Precies, waar vind ik een goede websitebouwer?

Ho, wacht.

Ben je rijk?

Zoniet, dan zou ik eenvoudig beginnen.

Voor online marketing moet je veel leren en je systeem voortdurend blijven aanpassen. Als je simpel begint, kun je makkelijk aanpassen. Bovendien hou je dan tijd over voor je bedrijf, in plaats van te blijven steken in het ontwerp van de Meest Perfect Website ter Wereld.

Het mooie is: tegenwoordig hoef je websites helemaal niet meer vanaf de grond op te bouwen. Je koopt gewoon een WordPress-theme, een kant-en-klaar layout-sjabloon dat je kunt vullen met je eigen inhoud.

Oei. Moet ik dan WordPress leren?

Ja. Je moet je eigen website kunnen beheren. Want als je dat niet kunt, moet je voor elke regel en voor elke komma die je wil veranderen naar je webmaster. Ik garandeer je dat je dan heel gauw geen komma’s meer laat veranderen, en geen regels, en zelfs hele verkooppagina’s niet meer. Want het is veel teveel gedoe. En trouwens, je webmaster is doorgaans op vakantie. Of hij heeft belangrijkere klanten.

Bovendien: vanaf nu leer je elke dag iets nieuws over online marketing. Die kennis wil je meteen kunnen toepassen op je site. Je moet wel: het internet verandert voortdurend.

Dus besteed een dag aan WordPress leren. Of een week, als je nog niet zo handig bent met de computer. Gebruik tutorials op Youtube, doe een cursus of huur iemand die het je uitlegt. En regel iemand die standby is wanneer je je site gaat inrichten.

En wanneer kan mijn site dan de lucht in?

Binnen een week of twee. Je hebt een product, een naam voor je bedrijf, en de informatie die op je site moet. Nu een week om WordPress te leren. En dan moet je nog een theme kiezen.

Als je begint, kies dan een theme dat er professioneel uitziet, maar dat zo minimalistisch mogelijk is. Het theme moet jou de vrijheid geven om zelf de structuur van je homepage te bepalen, het liefst in stroken onder elkaar. Zo kun je je keukentafelstructuur kopiëren. Je introduceert alle aspecten van je product in een doorlopend verhaal, verteld in verticaal geordende fragmenten. Elk fragment linkt naar een pagina. En elk onderdeel is ook bereikbaar via de navigatiebalk.

Maar hoe zorg ik er voor dat mijn website er uitspringt?

Huur een ontwerper in. Niet om de hele site te ontwerpen, maar voor een sjieke header, een logo, een paar opvallende knoppen of illustraties.

Er zijn duizenden themes te koop. Niemand kan zien of een site speciaal voor jou is ontworpen, of dat je hem kant-en-klaar hebt gekocht. En eerlijk gezegd kan het ook niemand wat schelen. Je bezoekers zijn vooral geïnteresseerd in wat je te zeggen hebt. Maar een eigen stijl voor afbeeldingen, bijvoorbeeld, maakt een willekeurig theme meteen herkenbaar als van jou.

Waarschuwing

Sommige mensen passen niet alleen de inhoud van hun website aan, maar ook hun theme.

Niet doen.

Tenzij je een ontwerper bent, is dat een slecht idee. Kant-en-klaar ontworpen themes zijn ontworpen door professionele ontwerpers. Ontwerpers hebben er jaren over gedaan om een geweldige smaak te ontwikkelen. Jij en ik kunnen goede ontwerpen waarderen, maar  ze zelf maken is een ander verhaal.

Dus ga niet zitten rommelen in de nauwkeurig ontworpen balans van een theme-layout.

En als het écht moet, huur dan een ontwerper in die de visuele kwaliteit in stand houdt.

Dus

Denk lang en diep na over wat er op je website moet, vóór je hem gaat maken. Kies een simpel theme. Huur een ontwerper om hem er bijzonder uit te laten zien. Pas de inhoud van je website aan, maar niet de layout van je theme.

En ga dan verkopen.

 

blad

Dit blog is deel drie in een serie:

1 Online marketing: waar begin ik in hemelsnaam?
2 Wat is een goede naam voor je website?
3 Hoe plan je een website?
4 Waarom zou ik bloggen?
5 Moet ik echt een nieuwsbrief?
6 Hoe kan ik makkelijkste verkopen?
7 Wat moet ik met social media?

 

tips voor beter bloggen

(Zet je VPN uit als de knop niet werkt).

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. Sinds 2011 docent copywriting | De Blogacademie. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics (beginners)
Blogpro (professionals)
Karakter & Dialoog (fictie)
Little Black Dress (strakke huisstijl)

61 comments

  • Toen ik 4 was, lag m’n vader al in z’n graf. Maar mindmappen en kiezen kan ik wel. Dank voor je heldere werkwijze.

  • Gave serie, dankjewel!
    Ben al een tijdje op zoek naar een nieuw thema. Maar hoe heet dat nou, zo’n homepage met van die blokken die naar andere pagina’s doorverwijzen??? Zoek een minimalistisch thema met dat en de mogelijkheid van een landingspagina zonder afleiding de kantlijn wat daar geloof ik wel in.
    Ik kom er niet uit. Iemand tips?

  • Hoho, waar is Squarespace in dit verhaal? WordPress lijkt heilig te zijn maar het is zo rommelig en onduidelijk en overweldigend als wat. Ik ben inmiddels groot fan van Ss. Zeker als je niet veel weet van websites en code is dat een fantastische tool om je site te maken.

  • Goed gekozen voorbeeld, ik ben net bezig de homepage van mijn online fotografie cursussen site te vernieuwen. Help je me direct goed op weg. ;)

  • Hallo Kitty,

    Wat een helder stuk! Ik ben het als vormgever, ontwikkelaar én WordPress Nerd voor een groot deel met je eens, maar heb toch wel een paar kanttekeningen :-)

    EENS: Eerst ‘mindmappen’, brainstormen en je begeven in de wereld van de bezoeker vóór je ook maar iets aan je website doet.
    EENS: De keukentafel planning zorgt ervoor dat je daarna snel de juiste structuur voor je nieuwe website klaar hebt
    EENS: WordPress is absoluut dé tool om snel een website neer te zetten waar jijzelf alle controle over hebt (eigenlijk: kán hebben)

    GEDEELTELIJK EENS: “Je koopt gewoon een WordPress Theme”. Klopt, het is heel eenvoudig om een theme te kopen, maar besef wel dat er een enorme ‘keuzestress’ zal ontstaan. Er zijn duizenden theme’s. Welke is de juiste voor mij? Wanneer je alleen maar naar de vorm kijkt kom je daar op een gegeven moment nog wel uit. Maar qua functionaliteit en techniek is het een ander verhaal. Tussen al die duizenden theme’s staan zeker zeer goed gebouwde juweeltjes, maar er zijn er zeker ook die ‘krakkemikkig’ in elkaar zitten. Je zult je oog maar hebben laten vallen op een theme uit deze laatste categorie! Bij de eerst volgende update van WordPress werkt je website niet meer…HELP! Daarnaast zijn vaak, door de vele mogelijkheden, een hoop thema’s een studie op zich.

    EEN BEETJE EENS: Natuurlijk, je zult je enigszins moeten verdiepen in WordPress, maar tot op zekere hoogte. Je wilt absoluut zelf de inhoud van je website kunnen beheren. Maar wil je ook leren hoe je WordPress beveiligt tegen ‘hackers’? Of hoe je bepaalde functionaliteit toevoegt? Je kunt echt helemaal ‘los’ gaan in het toevoegen van allerhande leuke plugins, maar vroeg of laat loop je tegen problemen aan omdat de boel ineens niet meer samenwerkt. Hoe zorg je ervoor dat al die samenwerkende software up-to-date goed blijft werken én up-to-date blijft? Om nog maar te zwijgen over domeinen, hosting en installatie van het geheel. Natuurlijk ook dat is allemaal zelf te doen, maar voor de startende leek is dat best wel een technisch gedoe!

    EENS: Je website kan zeker binnen twee weken LIVE, mits je van te voren je ‘huiswerk’ goed hebt gedaan ;-) Het gebeurd namelijk heel vaak dat ondernemers pas gaan nadenken over de inhoud als ze al met de website bezig zijn. En dan verval je al snel in een vicieuze cirkel met als gevolg dat het allemaal veel langer gaat duren dan je zou willen.

    EENS: JA, de visuele identiteit is belangrijk voor de ‘herkenbaarheid’ van je merk. Investeer daarom in een ‘huisstijl’ en ga niet zelf lopen prutsen. Ieder zijn vak!

    Met andere woorden: het hele process wat je beschrijft klopt, maar er zitten toch wel een aantal valkuilen in. Je beschrijft het als ‘dat doen we ff…’ en daar gaat het fout. Het is allemaal niet zo simpel als je het nog nooit gedaan hebt. Er komen heel wat ‘rand-zaken’ op je af wanneer je besluit om zelf je website te gaan bouwen met WordPress. Uiteraard is alle benodigde informatie op internet te vinden, maar hoe filter je al die informatie op de juiste?

    Ik ben dan ook van mening dat net als de bezoeker van je nieuwe website óók de ondernemer zelf ‘aan de hand’ moet worden meegenomen bij het maken van zijn of haar nieuwe website. Daarmee voorkom je enorme teleurstellingen achteraf, iets wat ik de afgelopen jaren veelvuldig heb meegemaakt.

    • Nou, ik ben het ook met jou eens ;-)

      In een van de posts waar ik naar link staan sites waar goede, betrouwbare themes te vinden zijn.

      Ik raad mensen ook aan om een developer bij de hand te houden als ze de site gaan inrichten. Eventueel kun je het ook laten doen, als je hem dan maar wel zelf kunt aanpassen en vullen.

      Helemaal zonder advies zou ik het niet doen, nee, als je totaal nieuw bent. Hulp inschakelen scheelt veel teleurstelling. Deze post is ook bedoeld om de grote lijn te schetsen, zodat beginnende ondernemers weten waar ze op moeten rekenen en waar ze op moeten letten.

      Het punt is namelijk – als je helemaal nieuw bent, heb je óók geen idee wat een adviseur moet kunnen.

      • Helemaal waar Kitty!
        “In het land der blinden….”
        Daar wordt naar mijn idee zo vaak misbruik van gemaakt. Vandaar mijn adviserende ‘kanttekeningen’ ;-)

  • Ik ben enthousiast. Met alle BS die op internet te vinden is over websites… brengt Kitty je terug naar de kern: mindmap, ordenen, kiezen, maken.
    Fijn.

  • Ha Kitty, ben ook met een nieuwe website bezig, dus deze serie komt nu goed uit. Ik heb hulp van een ontwerper, met wie ik samen een (toevallig gratis) wp theme heb uitgezocht, waarbij zij de dingen doet die mij te veel tijd gaan kosten om uit te zoeken en zij mij leert hoe ik andere dingen gemakkelijk zelf aan kan passen.
    Een paar jaar geleden heb ik overigens ook mijn website gemaakt, zoals Petra hierboven beschreef, vanuit zo’n pakket. In het begin is dat aantrekkelijk en makkelijk, maar je blijft er jaarlijks relatief veel voor betalen en je moet alsnog opnieuw met je website aan de bak als je besluit er uit te stappen.

  • Helemaal mee eens. Spendeer je geld aan een goed logo en hou het verder so simpel mogelijk.

    Over het uitzoeken van een theme: ik heb totaal bij toeval een theme uitgekozen waar een “landing page layout” (een verkoop pagina zonder menus) bij zit. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat ze er spijt van hebben dat niet te hebben, want dan moeten ze of een webdeveloper inschakelen om een landing page te maken of gaan klooien met extra plugins zoals LeadPages. Als je dus misschien landing pages in de toekomst nodig te hebben, dan is het handig om daar rekening mee te houden.

    Enne… leuke illustraties bij deze post! :-)

    • Ja, ik ken dat probleem. Maar ik vind het een beetje onzin. Ik heb gewoon mijn header op al mijn pagina’s. Ik kan wel pagina’s zonder header maken, maar die zien er dan meteen zo onguur uit, vind ik. Opeens weet je niet meer waar je bent. Opeens mag je alleen nog maar iets kopen, zonder enige afleiding.

      Er zijn grenzen.

      • Fijn deze adviezen. Niets geen ‘investeren, want je bent het waard’, maar gewoon zorgen voor iets moois en simpels dat je zelf kan aansturen eventueel met wat slimme adviezen. En natuurlijk weer lekker duidelijk uitgelegd…

        • Je bent het waard.. ja.. al die afgesleten slogans. Brr. Laten we wel wezen: je bent niks waard. Behalve de waarde die je jezelf toekent. Wat andere mensen zeggen doet er 100% niet toe.

          Nou ja, soms ben je een beetje zwak en dan doet het er weer wel toe, haha.

  • Hmmm…. food for thought. Want ik heb geen blogacademie, maar wel m’n blog als homepage.

    Ben het er wel mee eens dat het easy en snel kan. Ik zou het in elk geval ook nooit meer doen zoals ik het nu heb gedaan. Want ik kan wel zelf in WP werken, maar heb veel beperkingen door het systeem dat k heb gekocht.

    En het kan in mijn ogen stukken goedkoper ook…

    • Het theme voor Schizofreniebestaatniet kostte 100 dollar ofzo. Het theme voor deze website pakweg 50. Ik heb wel een developer die kleine dingen kan aanpassen en een ontwerper die advies geeft als ik het nodig heb. Ik heb soms extra eisen, zoals een smallere leesregel.

      Ik heb slechte ervaringen met het zelf laten maken van een website. Als je nog niet weet wat er allemaal nodig is ben je overgeleverd aan de ontwerper, maar je hebt geen enkele manier om te beoordelen wat die wel of niet kan.

      • Ik dacht nog slimmer te zijn dan een website op maat te laten maken en kocht zo’n pakket waarvoor je volgens de expert niks moet kennen…. zij doen de techniek en jij zorgt enkel voor de inhoud. Dat dus. K zal er geen namen op plakken maar voel me steeds meer bekocht…. ZEKER als k jouw tarieven lees. Dan had ik intussen 20 sites gehad :-)

  • Hallo Kitty,

    Wat een goed artikel! Ik pleit al jaren voor het uitgaan van je doelgroep en het beperken van keuzestress op je website. Jouw proces om tot de inhoud van je website te komen sluit daar mooi bij aan.

    Leuk dat je met een serie artikelen bezig bent.

    groet, Wouter

  • En zo verhoudingsgewijs simpel is het proces inderdaad. Ik weet nog hoe ingewikkeld het was/werd gemaakt in m’n reclamebureautijd. Inmiddels denk ik echt dat je beter een template kunt aanschaffen wat je met behulp van een designer laat tweaken, dan dat je ‘m volledig laat ontwerpen en daarna in WordPress bouwen. Dan krijg je eindeloze detail discussies tussen mensen die minder verstand hebben van online, mobile, usability en design dan de ontwerpers/programmeurs die al die templates in elkaar gezet hebben.

    • Precies. Die laatste zin!

      Het voordeel is ook dat je precies weet wat je koopt. Bij een ontwerper moet je dat maar afwachten. Je weet nooit of ze wel een blogmodule inbouwen. En welk cms ze gebruiken. Als je begint heb je geen idee van al die dingen.

      • Het ligt eraan vanuit welk kennisniveau je instapt. Ik kan m’n klanten goed adviseren omdat ik ruim 14 jaar bij een reclamebureau gewerkt heb. Dan heb je een soort van checklist van must haves, should haves, could haves en would haves die je gewoon samen kunt aflopen.

        En dit is denk ik een handig artikel in dit kader:
        “How much should a custom WordPress website cost?”
        https://poststatus.com/wordpress-website-cost
        “Most people’s budget is 2-3 times smaller than their desires or expectations.”

Leert goede schrijvers de laatste 20%
google-site-verification: google3d8706b2d2bb5ca6.html