Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen

5 beginnersfouten van online dienstverleners (op 1: een website laten ontwerpen)


Begin je net als online dienstverlener? Laat geen website ontwerpen.

Doe het niet. Koop iets kant-en-klaars. Een WordPress theme bijvoorbeeld.

Luister

Deze week sprak ik met een onderwijscoach en met iemand die traint met paarden. Ze hebben allebei een mooi bedrijf en ze hebben verstand van zaken. Maar ze zijn bedonderd met hun websites, omdat ze nog niet zo veel van online marketing weten.

Dat is niet hun schuld: ze kunnen het ontwerp gewoon niet beoordelen.

Ik knars dan met mijn tanden. Ze hebben onnodig tijd en geld verspild, en ze moeten het tóch opnieuw doen. Ondanks de sunk cost. Doodzonde.

Daarom zet ik de grootste tijd- en geldverslinders even op een rij:

5 beginnersfouten van online dienstverleners

Het zijn dingen die ik de afgelopen jaren allemaal zelf eerst verkeerd heb gedaan. En die ik nog steeds overal zie: dingen die beginnende dienstverleners beter kunnen vermijden.

Ik hoop dat je ze op tijd leest.

1. Laat géén website bouwen (koop een theme)

Ik deed het in 2012: een aardig iemand in blind vertrouwen de opdracht gegeven om een website voor me te maken. Leek me wel sjiek, een uniek ontwerp. Dus ik ken het verlangen. Maar wat er uit kwam kostte €2000, het was onbruikbaar en het paste niet bij mij.

een website laten ontwerpen is een beginnersfout
Niet echt mijn stijl

Sindsdien koop ik alleen nog kant-en-klare WordPress themes. Meestal wil ik er nog iets aan veranderen – smallere leesregels, een inschrijfbox voor de nieuwsbrief op een andere plaats – en dat doet een programmeur dan. In nauw overleg.

Maar als je nét begint, en als je geen verstand hebt van grafisch ontwerpen en van gebruiksvriendelijkheid, kun je beter he-le-maal niks veranderen. Gewoon afblijven. Een goede ontwerper heeft meer verstand van ontwerpen dan jij.

Dus: als je als coach of als trainer of als docent of als tekstschrijver of als wat voor type dienstverlener dan ook voor het eerst online gaat, koop dan iets kant-en-klaars. Het heeft alleen maar voordelen:

  • een bestaand theme is goedkoper. Je bent voor €100 klaar. Of voor minder. Er zijn zelfs goede gratis themes
  • je ziet meteen wat je krijgt. Net als bij de bakker. Je hoeft niet te raden of je een stokbrood of een croissantje krijgt: je wijst het gewoon aan
  • koop je een theme van een gerenommeerd bedrijf als Studiopress, bijvoorbeeld (nee ik ben geen affiliate, daar doe ik niet aan), dan weet je dat alles geoptimaliseerd is voor gebruiksvriendelijkheid
  • koop je een theme dat al vaak is gedownload (op een site als Themeforest kun je dat zien), dan weet je ook dat er veel hulp te krijgen is bij het inrichten
Op Themeforest kun je zien hoe vaak een theme al is gedownload
  • Goede ontwerpbureaus hebben een actieve, gratis helpdesk en vaak ook een forum. Studiopress blinkt, als enig bedrijf dat ik ken, uit door uitstekende handleidingen, die het elke leek mogelijk maken om een theme zelf net zo te installeren als het er in de demoversie uitziet

Je kunt ook iemand inhuren om het theme voor je klaar te zetten. Zodat je het alleen nog maar hoeft in te vullen. Als WordPress nieuw is voor je, kun je een middag privéles vragen. Dat is allemaal veel goedkoper dan een website laten bouwen die niet voldoet.

Wil je helemaal, totáál zeker weten dat je een website krijgt die professioneel is, met veel support en weinig gedoe? Dan is Studiopress op dit moment mijn eerste keus. Ik gebruik zelf hun basistheme Genesis voor mijn leswebsite.

Academy Pro: een super theme van Studiopress voor online cursussen

Je kunt zelfs de hele organisatie uit handen geven en een website nemen die al gehost is en geoptimaliseerd voor Google en waar je uit een beperkt aantal opmaak-mogelijkheden kunt kiezen. Dat kan bijvoorbeeld bij het Nederlandse IMU. Hun websitesoftware heet Phoenix. Kost een paar duizend euro per jaar, en je moet de themes nog altijd mooi invullen. Maar je krijgt hulp.

Heel eerlijk: mijn huidige homepage leunt zwaar op een van hun themes. Want ik heb Phoenix vorig jaar uitgeprobeerd, en ik was verrast door de helderheid van IMU’s indeling. Maar ik kon er te weinig aanpassen aan mijn eigen wensen. Ik wilde andere lettertypes, andere regelbreedtes, andere plugins. Dat kan niet. Zodra je een site op Imu of op Wix of Weebly koopt, zit je vast aan hun regels.

2. Laat géén visitekaartje ontwerpen (gebruik Linkedin)

Online dienstverleners hoeven niet naar netwerkborrels en visitekaartjes zijn dus nergens voor nodig. Iedereen kan je vinden op Linkedin.

Een kaartje painstakingly laten ontwerpen, met drie correctierondes en de verplichting om de kaartjes nog jarenlang via je ontwerper te bestellen, is grote onzin in 2019. Het kost je honderden euro’s voor het ontwerp en nog eens honderden euro’s voor de doosjes met kaartjes die je nooit op zult krijgen.

Wil je absoluut een kaartje om uit te delen, zet dan op de ene kant een foto van je gezicht en op de achterkant je contactgegevens. Visitekaartjes dienen enkel als geheugensteuntje. Je krijgt ze goedkoop via Vistaprint – bestel een minimum hoeveelheid en wacht op het aanbod nádat je besteld hebt om er voor weinig geld veel méér te bestellen.

En als je nou tóch een kaartje laat ontwerpen, regel dan in het contract dat het ontwerp van jou is. Een ontwerper die jarenlang geld blijft vragen voor het gebruik van een logo is onfatsoenlijk. Om het zacht uit te drukken.

3. Verstop je contactgegevens niet (zet ze allereerst in je e-mailhandtekening)

Als ik een mailtje krijg dat mij benieuwd maakt naar iemands website moet ik vaak googelen. Ook telefoonnummers en social media adressen staan zelden onder e-mails. Toch is dat een kleine moeite: een e-mailhandtekening aanmaken. Zodat de ontvanger je kan bereiken op de manier die hijzelf het fijnste vindt: per telefoon, per e-mail of op Twitter.

Wat moet er in?

  • je naam
  • je website
  • je e-mailadres
  • je adressen op social media
  • je echte adres (om aan te tonen dat je een echt mens bent)

En wat mij betreft ook een foto van jezelf. Ik vind het handig om meteen te zien wie mij mailt. Dit is mijn eigen handtekening:

Simpel maar effectief

Een hele post over e-mailhandtekeningen vind je hier.

4. Verstop je prijzen niet

Heel eng, als je net begint: een goede prijs vragen. Bij mij duurde het jaren voor ik prijzen op mijn site durfde te zetten. Want vóór de Blogacademie had ik een ander online bedrijfje. Maar ja, dat had nauwelijks omzet. Ik had ook geen idee van wat het nou waard was, wat ik deed.

Nog enger: je prijzen zomaar op je site zetten. Wat zullen je ex-collega’s wel niet denken? (Ja, je weet precies wat ze denken: nou nou, nou is onze PvdA-stemmer net zelfstandig geworden en nou is de sky meteen de limit.)

Niet op letten. Een website maak je voor je klant. Niet voor je vriendinnen, niet voor je man en niet voor je moeder. En al helemáál niet voor je oud-collega’s in loondienst die rekenen in netto maandinkomens.

Je maakt je site alleen maar voor je klant. En je klant wil weten wat je kost. Als hij lang moet zoeken, of als hij je eerst moet e-mailen om te weten te komen wat je vraagt, haakt hij af.

Ook als je maatwerk levert kunt je in elk geval een indicatie geven. Jij gaat toch ook niet naar een kapper zonder te weten wat die rekent voor wassen en knippen?

5. Verstop je aanbod niet

Je site kan nog zo mooi zijn, je kunt prachtige foto’s in je header zetten en pakkende teksten schrijven over hoe het allemaal zo gekomen is, maar als je lezer niet snel kan zien wat je nou eigenlijk verkoopt, heb je weinig kans dat hij doorleest.

Dus zet je aanbod hoog op je homepage. Ik geef díe cursus, ik lever díe dienst.

Dan begin je goed.

Lees ook:

tips voor beter bloggen

Over Kitty Kilian

Kitty Kilian

Schreef voor NRC Handelsblad, gaf les aan vakopleidingen Journalistiek. De Blogacademie sinds 2011. Delicate as a hand grenade.

Cursussen:
Blogbasics
Blogpro
Karakter & Dialoog
Little Black Dress

25 comments

  • Ik vermoed dat iedereen een strippenkaart kan laten stempelen met deze 5… hoewel ik met mn site nog goed weg kwam. Stel voor dat ze deze bij de Kamer van Koophandel nasturen na een nieuwe inschrijving. En nog vóórdat ze je adres verkocht hebben aan website-ontwerp-bureau’s etc.

  • Hoe zet je een tarief op je website als je het zakelijk instinct van een banaan hebt, en het nog steeds niet eens bent over je eigen uurtarief? Ik vind niet alle opdrachten/opdrachtgevers hetzelfde tarief waard. En kan ook nog steeds niet goed bepalen wat mijn werk ‘waard’ is.
    Ik rolde via via een opdracht in samen met iemand uit het bedrijfsleven. Zag hoe makkelijk die een tarief vraagt dat bijna 2x het mijne is. De opdrachtgever ging erin mee, zonder blikken of blozen. Mijn mond is nog steeds niet dichtgeklapt. En nu weet ik het dus nog minder.

    Een tarief op je site zetten, als je zelf nog lang niet hebt uitgevist of het het juiste is. Hoe?

    • Heb je de video bekeken, met het interview met Jochum? Die legt het goed uit.
      Hoezo zijn niet al je klanten hetzelfde tarief waard? Je bedoelt: je wil de een minder laten betalen dan de ander? WAAROM?

      • Even vooropgesteld: dat deed ik tot nu toe niet, verschillende tarieven voor verschillende klanten rekenen.
        Je vraagt waarom.
        Ik denk dat een miljardenbedrijf een ander bedrag neer kan leggen voor een stuk tekst dan een starter, of een kleine stichting. De impact van het werk dat je levert is daar ook anders. Denk bijvoorbeeld aan de slogan van de speeltuinvereniging vs. een webgigant. Dat is gevoel, niet objectief beredeneerd. Geef ik toe.
        Wat ik ook nog niet helder heb: je kunt 2 opdrachten hebben waar je een uur aan besteedt, terwijl ze qua energie, breinkracht zeg maar, bij lange na niet vergelijkbaar zijn. Zijn die dan hetzelfde waard?

        En over de video van Jochum. Ja, ik keek hem. Hij helpt me niet. De mening van een klant kan ik voor mezelf vertalen in verbeterpunten, niet in een tarief.

        • Nou, hoe dan ook ben jij de baas. Je kunt een standaard tarief rekenen per uur (dat doe ik voor losse klussen), en wie dat niet wil betalen krijgt je werk dan dus niet. Dat is overzichtelijk en het gaat uit van wat jouw werk waard is. Als je verschillende tarieven rekent voor mensen met verschillende hoeveelheden kapitaal, moet je nog steeds gemiddeld aan het inkomen komen dat je vindt dat je waard bent. Anders werk je onder je eigen norm. En er is niks demotiverender dan dat.

          Eén standaardmethode om uit te rekenen wat je moet vragen is: bereken hoeveel uur vakantie je wilt hebben per jaar, bereken dan hoeveel uur je kunt werken, bereken wat nodig hebt om te kunnen leven, en bereken wat je dus per uur moet verdienen. Hou rekening met kosten en belasting. (Als je parttime werkt moet je dat ook verrekenen. Als je twee dagen werkt moet je 2/5 van wat je nodig hebt verdienen in die tijd.)

          Een andere methode is om te kijken wat in jouw branche gemiddeld wordt gerekend. En als je jezelf beter vindt dan gemiddeld vraag je ook meer dan gemiddeld. Ik schat dat goede tekstschrijvers zo’n 80 uur per uur rekenen. Netto.

          Het wordt al gauw een ethische kwestie. Sommige ondernemers vinden dat ze recht hebben op een deel van de winst, als de winst stijgt dankzij hun bijdrage. (Dat moet je dan wel kunnen aantonen, lijkt me).

          Ik geloof meer in standaardtarieven. En af en toe gewoon iets gratis doen als iemand niet kan betalen.

  • Toch wat nuancering bij je eerste punt, Kitty.

    Als je een coach, consultant of trainer bent, wil je een website die uitstraalt waar je voor staat. Want je klanten kiezen jou ook (en soms vooral!) voor wie jij bent. En dat wil je dus uitstralen, ook online.

    Heb je weinig budget, dan zou ik vooral investeren in iemand die jouw aanbodstrategie helder maakt en die vertaalt naar klantgerichte teksten. Of die jou leert om dat zelf te doen. Mijn klanten zeggen me dat dat voor hen het verschil maakte.

    Heb je wat meer budget, dan loont het volgens mij wel om te investeren in een design op maat. Maar dan wel bij iemand die de juiste vragen stelt, écht naar jou luistert en ervaring heeft met coaches, consultants of trainers.

    Niet al mijn klanten investeren meteen in een design op maat en dat is prima. Als starter moet je keuzes maken. Maar wie er wel in investeerde, hoorde nadien vaak van klanten dat het ‘authentieke’ design meespeelde in de beslissing om contact op te nemen. Het inspireerde en gaf vertrouwen.

    Akkoord dat veel startende coaches, consultants en trainers zich laten bedonderen met hun website. Ik zie dat ook veel te vaak en hoor daarbij dan soms bedragen waarvan mijn maag ineenkrimpt. Maar de conclusie ‘Laat geen website ontwerpen’ vind ik toch wat kort door de bocht : )

    Ook je puntje ‘Verstop je prijzen niet’ zou ik wat willen nuanceren. Daar heb ik ‘s een blogartikel over geschreven: https://www.stefaanoyen.be/prijzen-op-website/

    Met puntjes 2, 3 en 5 ben ik het wel helemaal eens : )

    • Dank voor je uitgebreide commentaar. Het punt is: als je net begint en je hebt nog weinig kennis van wat een online ondernemer nodig heeft, en je hebt weinig geld en veel onzekerheden, dan ben je een makkelijke prooi. Ook voor websiteontwerpers die er geen been in zien om je te veel geld te laten betalen voor een slechte site. Niet eens altijd bewust, maar veel ontwerpers doen maar wat. Ze hebben geen idéé van gebruiksvriendelijkheid. Ze leveren bijvoorbeeld websites met lichtgrijze letters van 12 pixels – alleen daarom al onleesbaar. Met een hopeloze hiërarchie. Enzovoorts – ik hoef het niet allemaal op te sommen. Jij bent een goede uitzondering. Maar the bottom line is: er zijn veel meer prutsers dan goede ontwerpers. Dus als je een helder en simpel advies moet geven is het: koop iets dat zich al bewezen heeft. Teksten zijn trouwens net zo belangrijk voor een goede eerste indruk. En foto’s. En video’s. Het is een veel te groot terrein voor nieuwkomers.

      Over die prijzen: je vraagt collega-ondernemers. Geen klanten. Het maakt natuurlijk uit voor wie je wat levert, en of je maatwerk levert of niet. Maar opnieuw, als heldere stelregel zou ik zeggen: de meeste beginners zijn bang om prijzen op hun site te zetten. Doe het toch. Als ik eerst moet eerst moet e-mailen om je prijs te weten te komen, ben ik allang afgehaakt.

      • Graag gedaan Kitty! En bedankt voor jouw feedback.

        Akkoord dat starters vaak een gemakkelijke prooi zijn voor ontwerpers met minder goede bedoelingen. En dat veel ontwerpers niet bezig zijn met usability. Of – ik vul zelf even aan – niet weten wat jij als beginnende coach, consultant of trainer (niet) nodig hebt.

        Wat de prijzen op sites betreft: hmm, dat hangt ervan af. Ik krijg vaak mailtjes en telefoontjes over mijn aanbod op maat : ) En meestal komt daar een verkennend gesprek van waarin ik samen met de lead op zoek ga naar wat zij/hij nodig heeft en of ik daar de juiste partner voor ben. Pas daarna kan ik een offerte maken.

        Binnenkort kom ik met opleidingen en online producten waarin ik een coach, consultant en trainer leer om zelf die aanbodstrategie helder te krijgen, een website te structureren en teksten te schrijven. Voor dat kant-en-klare aanbod zal ik natuurlijk wél prijzen op mijn site zetten.

        Dat gezegd zijnde: ik begrijp dat je hier een simpel en helder advies wil geven : )

  • #1
    Ik hoor deze verhalen ook. Ondernemers hebben veel geïnvesteerd in iets wat niet (meer) past (óf ze hebben zelf gebouwd op de toppen van hun kunnen). Ze komen na een tijdje op een punt dat ze merken dat het niet meer klopt. Dat ze zich schamen voor hun website. Omdat online niet matcht bij offline. Ze willen een professionaliseringsslag maken.

    Maar het fijne is dus, ondanks het dure leergeld, dat ze dan precies weten wat er niet klopt in hun ‘online podium’. Met relatief weinig energie vinden we dan oplossingen en frissen we de website op (soms met kleine aanpassingen, soms door een nieuw theme in te passen of soms door überhaupt over te stappen naar WP).

    Zo heb elk nadeel uiteindelijk toch zn voordeel ;-)

    En daarom zeg ik tegen starters: GA! Begin vooral met Twenty huppeldepup als je daar handig genoeg voor bent, en leer gaandeweg wat het is dat je echt nodig hebt. Of desnoods… pak wix. Maar doe vooral íets, want door te gaan leer je waar je naartoe moet.

    • Ja, dat kan. Maar ik spreek ook mensen die niet eens wéten hoe slecht hun site werkt. Omdat ze echt geen idee hebben, en omdat iemand anders ze een ontwerper aanraadde.

      Maar je hebt gelijk, online heeft een steile leercurve, en vooral als je je intensief met je site enz. bezig houdt leer je snel. Van fouten leren wij, zeiden ze altijd bij de scouting.

      • Starters voelen zich makkelijk overdonderd. Onzeker over wat de toekomst brengt. Kijken om zich heen naar ‘succesvolle rolmodellen’. Zeggen te snel ja op een voorstel dat ze niet begrijpen in de ijdele hoop dat dat hen verlost van de onrust die ‘niet weten’ hen geeft.

        Weet je, ik vind dat enerzijds ook sneu en wil hen ervoor behoeden, anderzijds is het ook het leven en heb ik respect voor die keuzes*. Het is de les die je, ik althans, als ondernemer te leren hebt.
        Dat je keuzes maakt die bij jou passen. Dat je daarvoor soms meer tijd nodig hebt dan je lijkt te hebben. Dat je nee zegt tegen dingen die voor anderen vanzelfsprekend zijn. Dat je leert dealen met ‘niet weten’. Etc.

        Hoe meer zeer het doet, hoe eerder je leert hoe het wel voor je werkt.

        * Ben nu webbouwer/webcoach, maar als ex-pedagoog en een Janusz Korczak-fan. Zijn stokpaardje in mijn woorden: laat los, geef respect en ruimte voor ieders eigen leerproces.

  • Ja, en dan nog eens iets. Over dat laten ontwerpen. Bij gemaakte websites mis ik de ziel. Van de eigenaar, de inintiatiefnemer van zijn bloedeigenproduct. Zijn visie. For real. Ongefilterd. Vormgeven is een handdruk geven, een eerst stap in het voorstellen. Dat moet je zelf doen. Je moeder stelt jou allang niet meer voor. Dus waarom wel een websitebouwer.

    • Hm.. ik weet niet of een niet-vormgever het altijd zelf moet doen. En: als je een kant-en-klaar theme koopt is het óók vormgegeven.

      Maar of je nou een maatwerk theme hebt of een kant en klaar theme: je kunt ze even persoonlijk maken.

      Het zit hem in honderden kleine dingetjes, de uitstraling.

      Hoe dan ook – als je er geen oog voor hebt en als je weinig ervaring hebt kun je het werk van een maatwerkvormgever moeilijk beoordelen.

      • We zijn het eens. Denk ik. Zelf vormgeven via WP? Prima. Ik had het over het complete uitbesteden zoals in punt 1….

  • Ik ben het helemaal met je eens dat een uniek website design meestal niet zo’n goede investering is als je een klein budget hebt en nog weinig ervaring hebt met dat soort projecten. Het is belangrijker dat je webteksten goed zijn, en dat je goede foto’s hebt. Dat maakt een website al uniek en persoonlijk.

    Toen ik net begon heb ik mijn geld aan foto’s, een logo en een cursus WordPress besteed.

  • WordPress, gratis thema, lekker prutsen. Het kost geen dril en je hebt in je startfase toch niks te doen. Langer dan 2 dagen, en daarna wat finetuning op tekst of foto’s hoeft het niet de kosten. Visitekaartjes via Vista, en nee, ja, ook online dienstverlender moeten daar gewoon mee strooien op netwerkbijeenkomsten. Want als je ideale klant daar niet loopt, kent diegene ‘m misschien wel. Gebruik gekregen kaartjes ook om info toe te voegen: wat iemand zei, uiterlijke herkenbaarheid, hobbies. Koppel na netwerk direct met persoonlijk bericht op LinkedIn. Hou ze warm!

Leert je belachelijk goed zakelijk bloggen
Herstel wachtwoord
Geef je e-mail adres. Een nieuw wachtwoord wordt verzonden.